Barkbåtsregatta och fetaostfylld, helstekt fläskfilé

Foto: Karin / bevemyrs blogg
 
För ett par veckor sedan ringde min vän Lasse. Det var fredag och han stod vid köttdisken på Willys. Han hade absolut inga uppslag alls om vad han skulle köpa hem och bjuda familjen på. Jag i min tur hade under en tid spanat in en variant av fetaostfylld fläskfilé. Receptet sms:ades över och Lasse fick helt enkelt bli försökskanin. Dagen efter pratade jag med både herr och fru Lasse och betyget blev tummarna upp och ett antal stjärnor i kanten. Ett tips var att göra extra mycket fetaoströra, dels till fyllning (den smälter in i köttet) och dels att servera som tilltugg.
 
Själv gjorde jag rätten för lite sedan och visst smakade det gott. Riktigt gott till och med. Mitt tips är att använda en "riktig" fetaost, en som är gjord på getost. Den smakar så mycket mer och i min mun så mycket bättre än kovarianterna.
 
_____________________________________________________________________________________________________
 
Ingredienser:
 
1 fläskfilé
1 förpackning fetaost, mosad
1/2 burk creme fraiche
1/2 purjolök, finhackad
salt
peppar
 
Gör så här: Skär en skåra i fläskfilén. Blanda mosad fetaost, creme fraiche och purjo, smaka av med salt och peppar. Fördela fyllningen i köttet, knip ihop med tandpetare så att det blir en rulle igen. Krydda fläskfiléns utsida med någon krydda du tycker om (alternativt gillolja). Stek i ugnen eller grilla på grillen. Servera med sallad, ris, potatis, pomme eller något annat gott.
 
 
För lite sedan hade vi barkbåtsregatta ute på ön. Ett tiotal farkoster tävlade om fina priser ;)
 
 
 
 Farmors praktfulla sjörövarskepp seglade på riktigt bra och kom på en värdig tredjeplats i prisutdelningen.
 
 Sonens blad- och kölförsedda barkbåt kom tvåa i de sammanslagna klasserna "stil" och "bärighet".
 
 Vann gjorde farfar med sin snygga och klart segeldugliga skönhet. Visst är den riktit finurlig med två master och kölen gjord av en och samma kvist. Stilpoäng där!
 
 
 Min egen ek:a visade sig vara helt värdelös. Men vad gör väl det när dagen är ljuv och maten smakar underbart;) 
 
 Den minsta vilar gott under det stora trädet,  i utkanten av allt barkbåtsståhej.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen