Farmors vispgräddiga köttbullar

Foto: Karin / bevemyrs blogg
 
I mångas hem är det nog tradition att den som fyller år får bestämma middagsmaten för dagen. Det bevemyrska hemmet är inget undantag. Idag är det Mats födelsedag, hip hip hurra!! Och får födelsedagsbarnet bestämma så hamnar hemtrillade köttbullar, potatismos, gräddsås och lingon på tallriken.
 
Min egen farmor Ella dog när jag var någon månad gammal så hennes köttbullar har jag aldrig smakat. Det här receptet är någon annans farmors och gott och väl må jag säga. Farmor som farmor, de här vispgräddiga bullarna är riktigt goda. ;)
 
 Att grädda dem i ugnen är stänkfritt och smidigt men det går förstås lika bra att steka dem på spisen.
_____________________________________________________________________________________________________
 
Ingredienser:
1 kg blandfärs
2 ägg
3 dl grädde
2-3 kokta potatisar, rivna
1 lök, finriven
salt (jag tar 2 1/2 tsk men smaka dig fram efter dina egna smaklökar)
peppar
 
Gör så här: Blanda färs, ägg, grädde, potatis och lök i en bunke. Knåda inte för mycket för då blir köttbullarna lätt kompakta. Smeten skall vara lös. Smaka av med salt och peppar. Provstek någon köttbulle för att se om du hittat rätt med kryddorna. Rulla till bollar och lägg på en bakplåtspappersklädd plåt (eller vattensköljd). Stek i 225 grader i ca 20 minuter i ugnen, vill du att undersidan på köttbullen skall få fin färg också så vänd på dem någon gång under gräddningen. Innan servering kan du fräsa på dem i stekpannan i lite smör, behövs det kan du krydda på med lite extra kryddor.
 
 
 
Bevemyrs på facebook

Kommentarer
Postat av: Mats

japp- jättegoda!!

2013-01-31 @ 19:42:56
Postat av: IZa

Detta påminner om våra köttbullar, har dock 3,5msk ströbröd istället för potatisen. Hemligheten ligger annars i kryddningen, 1.5 kryddmått av både svart- och vitpeppar och malen ingefära. Ingefäran gör sig väldigt bra!
Jag försteker mina köttbullar i ugnen så de är genombakta och fryser in dem så. När vi ska äta dem så steker jag upp ytan på i gjutjärnspannan innan servering.

2013-01-31 @ 19:54:30
Postat av: Karin

"IZa"
Vilket bra tips med att frysa och sedan steka! Kryddblandningen låter hur gott som helst. Jag älskar ingefära så den måste absolut testas:)

Hälsar Karin

2013-02-01 @ 12:39:28
URL: http://bevemyrs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen