Svartavinbärsbladssaft

Foto: Karin / bevemyrs blogg
 
Som jag har längtat. För något år sedan berättade sonens lärare Anna att hon fått en flaska saft av en annan förälder. Saften var sådär makalöst god att hon bett om att få receptet. Jag i min tur fick receptet i min hand några dagar senare och hade på känn att det skulle vara en sådan där skatt som man inte släpper i första taget. Jag hade rätt. Receptet fick mig till och med att fara iväg till närmsta plantskola och köpa några svartvinbärsbuskar. ;)
 
Saften görs på bladen från en svartvinbärsbuske. Lätt i smaken och fantastiskt god!
 
Själva har saften och vi tillbringat dagen vid småstadens vattenhål. Jag bjuder på några bilder och tre sekunder film (klicka HÄR).
____________________________________________________________________________________________________
 
Ingredienser:
 
2 liter svartavinbärsblad (packa dem lagom hårt), skölj dem gärna i lite kallvatten
2 kg socker
3 citroner (tänk nu för jösse namn på att köpa ekologiska så att inte bekämpningmedel lakar ut i saften)
1 1/2 liter kokande vatten
60 g citronsyra (2 påsar)
 
Gör så här: Skiva citronerna och blanda med bladen. Häll på socker, citronsyra och kokande vatten. Rör om en aning så att inte sockret lägger sig som en klump. Låt stå svalt i 5 dygn. Sila av. Förvara svalt eller frys.
 
 
 

 
 
 
Bevemyrs på facebook
 
 

Kommentarer
Postat av: Felicia

WOW vilka häftiga under vattens bilder!!:)
Kram

PS vart är ni och badar? :)

2013-06-30 @ 15:57:04
Postat av: Badbyxorna

Vart bada ni någonstans???

2013-06-30 @ 17:51:21
Postat av: Katarina

Härliga bilder!

2013-07-03 @ 21:02:54
Postat av: Annika

Vilka fina bilder!
Tror du att det funkar med röda vinbärsblad också? Mamma har nämligen inga svarta vinbär :-)

2013-07-04 @ 09:22:08
Postat av: Eva À

Jag undrar oxå om det funkar med röd vinbärs-blad???
Tack för underbar blogg!
Kram Eva

2013-07-05 @ 15:45:02
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

'Felicia'
Ja visst är det häftiga bilder. Fabian är en riktig blötfisk och väldigt rolig att fota:)

Vi är på badet i Söderköping:)

Kram!

2013-07-06 @ 16:43:38
Postat av: Anonym

'Annika o Eva'
Jag har aldrig provat med rödavinbärsblad, om någon gör ett försök får ni gärna höra av er med en kommentar:)

/Karin

2013-07-06 @ 16:47:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen