Världens godaste kladdkaka

Foto: Karin / bevemyrs blogg
 
Det här är antagligen världens godaste kladdkaka.
 
Det är kakan som jag gång på gång väljer att baka när jag vill bjuda på något beprövat och stensäkert gott! En chokladseg kladdkaka med toscafyllning. Mumma för själen!
 
_____________________________________________________________________________________________________
 
Ingredienser:

100 gr smält smör
2 ägg
0,5 dl sirap
2,5 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
4 msk kakao
1,5 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver

Toscasmet:
100 gr smör
1 dl socker
2 msk vetemjöl
2 msk mjölk
50 gr flagad eller hackad sötmandel
 

Gör så här: Smörj och bröa en hög bakform med löstagbar botten på ca 22 cm i diameter. Rör ihop socker, sirap, ägg och det smälta smöret. Blanda mjöl, kakao, vaniljsocker, bakpulver och sikta sedan ned det i äggblandningen. Rör om försiktigt. Grädda i 150 graders ugn ca 10 minuter, slå på toscasmeten (toscasmeten lägger sig på kakans botten) och grädda ytterligare 40-60 minuter (du får känna med en provsticka så att den känns lagom kladdig). Servera med vispad grädde och bär.
 
Toscasmet:
Blanda alla ingredienser i en kastrull, koka upp och sjud en minut.
 
 
Bevemyrs på facebook
 

Kommentarer
Postat av: Mikkan

Du är en räddande ängel! Jag satt precis och försökte komma på någonting bra att baka till fredagsfikat och boom! Jag såg ditt inlägg på Facebook. Jag tackar och bockar för detta! :-D

2013-03-20 @ 18:10:36
Postat av: Veronica

Redigt gott!! = )

2013-03-20 @ 19:27:30
Postat av: Sandras Matkrypin

Jag hittade hit för ett tag sedan och har läst igenom hela arkivet och självklart har jag sparat loggen bland min favoriter. Du har så många goda recept med underbara bilder! Tack för all inspiration :)

2013-03-21 @ 08:19:34
URL: http://www.sandrasmatkrypin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen