Handla ekologiskt

Gott folk.
 
Jag har länge funderat på att jag borde skriva någonting om ekologisk mat här på bloggen. Själv handlar jag eko så långt plånboken tillåter. Att frukt och grönsaker ska vara obesprutade känns som det mest självklara. Att t.ex. skicka med sonen mellanmålsbananer som odlas i plastsäckar och sprayas med bekämpningsmedel känns ju inte som ett lockande alternativ direkt. Men visst kan man tycka att det svider lite i hushållskassan när t.ex ekogurkan kostar 15:- samtidigt som du kan få en besprutad för en tia. Fast när man väl börjat fundera på hur otrevligt det egentligen är med bekämpningsmedel betalar jag gärna några kronor mer för att få "ren" mat. Ingen kan inbilla mig att det inte finns rester kvar av kemikalier i mat som odlas oekologiskt.
 
Naturskyddsföreningen skriver Rester av bekämpningsmedel finns ofta kvar i maten. Det kan handla om ämnen som stör hjärnans utveckling eller som är cancerframkallande. När du väljer eko får du mat som innehåller färre och mindre rester av otrevliga ämnen. Eller inga otrevliga ämnen alls.
 
Sedan är det inte alltid lätt att ändra på vanor och rutiner bara sådär. Men vill du undvika det värsta kan du tänka på att hårt besprutade råvaror är t.ex. vindruva, paprika, banan, kaffe, citron, potatis, lök, äpplen och jordgubbar.
 
Som sagt, jag handlar ekologiskt i mycket, frukt och grönt, men också sådant som mjölk, gryn, russin, mjöl, mjölk, ströbröd m.m. Det som jag oftast inte handlar ekologiskt är kött (där går smärtgränsen för plånbokens överlevnad), däremot handlar jag uteslutande svenskt kött (de svenska reglerna för djur och kötthantering känns så långt jag vet ok). Sedan jobbar jag på att minska ner familjens köttkonsumtion i stort men det är ju en annan femma.
 
För dig som har en smart telefon eller surfplatta ska jag tipsa om en riktigt bra app. Naturskyddsföreningen guidar dig från allt till att "Göra eko nr 1" till att "Detoxa köket".
 
 
 
Dagen uppmaning får bli att ladda ner och ladda med eko!
 

Kommentarer
Postat av: Hasse Jonsson

För mig är minskat köttätande den andra sidan av samma femma: som motvikt till den högre kostnaden för kött av bra kvalitet (svenskt/ekologiskt) väljer jag att köpa en mindre bit.

2014-02-02 @ 07:01:07
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Hasse"
Visst har du rätt och ett klokt alternativ är förstås att äta mindre och ekologiskt. Ett gott val på alla sätt kan man säga:)

2014-02-02 @ 21:23:03
Postat av: Fröken Dill

Vi kör ekologiskt när vi hittar bra sådana råvaror som inte är alltför dyra. Ägg däremot köper jag aldrig annant än ekologiska.

Syrran brukar ha hönor på sommaren så jag har fått lite känsla för de trevliga fåglarna. De förtjänar att ha det bra och ekoäggen är också väldigt mycket godare än de vanliga.

2014-02-04 @ 10:11:04
URL: http://www.frkdill.blogspot.com
Postat av: Karin

Vi försöker att lägga in en vegetarisk månad lite då och då.

2014-02-04 @ 12:04:55
Postat av: Curt

Smakrik, vegetarisk, ekologisk och näringsriktig mat för hälso- och miljömedvetna konsumenter.
Green n Lean är nya generationen vegetarisk (vegan) mat som passar alla - inte bara vegetarianer.
www.youtube.com/watch?v=MLLfaZvhqKs

Green n’ Lean vann Garant Ekostjärna 2014 på Ekogalan i Stockholm 30 januari.
http://news.cision.com/se/axfood/r/garant-ekostjarna-2014-till-green-n-lean,c9528262

2014-02-06 @ 08:21:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen