Kardemummabullar - hälsomsamt för själen

Foto: Karin / bevemyrs blogg
 
För någon vecka sedan postade min kompis Veronica ett bullrecept på sociala medier. Hon kommenterade inlägget med: "Det här var nog några av de mest ohälsosamma bullar jag bakat.....men också de godaste! Å då är det väl hälsosamt för själen?". Jag som känt Veronica i hela mitt liv vet att med ett sådant omdöme måste bullarna vara något alldeles utöver det vanliga. Perfekta helt enkelt.
 
I söndags bjöd Hasse och Veronica oss på en biltur i ett störtskönt sommarsverige. En dag proppad med mat, dryck, fika, trevligt umgänge, shopping och Winnerbäckkonsert. Som grädde på moset och lök på laxen hade vi även turen att få smaka de omskrivna kardemummabullarna. Och visst hade Veronica rätt. Godare bullar är nog svårt att uppbåda. En tuff konkurrent till mina tidigare favoritbullar (här).
 
 
_______________________________________________________________________________________________________
 
Ingredienser:
 
5+ g jäst
5 dl mjölk
200 g smör
2 dl strösocker
1 tsk salt
2 msk grovmald kardemumma
16 1/2 dl vetemjöl
 
Fyllning:
200 g smör, rumsvarmt
1 dl strösocker
1 1/2 dl farinsocker
 
Kardemummasocker:
1/2 dl strösocker
1/2 tsk grovmald kardemumma
 
Vaniljsockerlag:
2 dl strösocker
1 dl vatten
1 vaniljstång
 
Gör så här:
Degen: Smula jästen i en bunke. Häll på mjölken och rör tills jästen löst sig. Tillsätt övriga ingredienser och arbeta till en smidig deg. Platta ut degen och låt den vila i kylen i ca 30 minuter.
 
Fyllningen: Rör samman allt.
 
Vaniljsockerlag: Blanda allt i en kastrull. Koka tills sockret löst sig. Låt svalna
 
Bullarna: Dela degen i två delar. Kavla ut till två stora rektanglar, ca 40x55 cm. Bred på fyllningen (snåla inte). Vik ihop och skär till 3 cm stora remsor. Forma till bullar. Lägg på plåt och låt jäsa under bakduk i ca 1 1/2 timme. Sätt ugnen på 250 grader. Pensla bullarna med ägg och strö på kardemummasockret. Grädda mitt i ugnen i ca 12 minuter. Pensla på vaniljsockerlag. Låt svalna på galler.
 
 
 
 
 

 
Bevemyrs på facebook
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Charlotte

Verkar vara ett underbart recept. Men det jag inte förstår är att det står 5+ g jäst, vad står + för?

2014-07-13 @ 11:42:42
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

Ibland slinter fingrarna :) En nolla ska det vara!

2014-07-13 @ 16:40:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen