Fabians kaka

Foto: Karin / bevemyrs blogg
 
I veckan när jag hämtade sonen efter skolan kom han skuttande mot mig. Ivrig att få berätta en superkombination av fyllning till sockerkaka som han kommit på. Han sken som en sol och studsade upp och ner när han avslöjade att det antagligen skulle bli den godaste sockerkakan någonsin om man blandade i mosad banan och chokladbitar i smeten.;)
 
Hem gick vi, bakade och smakade under andäktig tystnad. En godare sokerkaka hade ingen av oss någonsin smakat.
 
Nu är han inte den första människan någonsin att baka en sådan sockerkaka men för honom var det en kulinarisk insikt. Fantastiska, underbara unge! ;)
 
______________________________________________________________________________________________________
 
 
Ingredienser:
 
75 g smör, smält
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
3 ägg
2 dl strösocker
1 1/2 dl mjölk
200 g choklad, blandad vit och ljus, hackad
1 banan, mosad
 
Gör så här: Smörj och bröa en sockerkaksform. Vispa ägg och socker fluffigt med elvisp, rör ner övriga ingredienser. Häll i formen. Grädda i 175 grader i ca 35 minuter.
 

Kommentarer
Postat av: gun

Så kul att du är tillbaka och bloggar ! Har saknat dina recept och bilder

2015-01-25 @ 19:50:39
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

Tack snälla!!

2015-01-26 @ 12:19:32
Postat av: Carina.

Låter gott ,den ska jag prova nästa gång jag bakar till jobbet.

2015-01-27 @ 12:44:50
Postat av: Veronica

Smarrigt! 😃

2015-01-27 @ 21:19:00
Postat av: Birgitta Enström

Oh, vad roligt att Du är tillbaka. Jag har saknat dina matförslag och framförallt Dina fina bilder.
Birgitta

2015-01-27 @ 21:35:23
Postat av: Carina.

Den blev väldigt omtyckt på jobbet!Bravo!

2015-01-30 @ 08:50:26
Postat av: Karin Sundqvist

Hejsan!

Jag studerar till ämneslärare i huslig ekonomi (hem- och konsumentkunskap i Sverige). Jag har min praktik om några veckor och tänkte göra laxrullarna med pepparrot och lime som du hade en bild på. Nu funderar jag, är det okej att jag använder din bild på laxrullarna så att eleverna får en uppfattning om vad de ska göra? Jag skulle naturligtvis ange källa. Tacksam för svar! :)

2015-01-31 @ 13:35:55
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Carina"
Nu blev sonen stolt som en tupp!:)

2015-01-31 @ 18:52:25
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Birgitta"
Tack, hoppas att jag ska kunna bjuda på en hel del läckerheter framöver. Kram

2015-01-31 @ 18:53:30
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Karin Sundqvist"
Vilket roligt ämne att vara lärare i!:) Det går så bra så att du använder fotot till dina elever.

2015-01-31 @ 18:55:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen