Toscabullar - midjemåttsfördärvande gott

Foto: Karin / bevemyrs blogg
 
Eftersom jag har ätit väldigt många bullar i min dar så tar jag mig friheten att påstå att de här toscabullarna antagligen är världens godaste. Eller åtminstone nära inpå. Inget bulliknande som har passerat min mun slår den här fenomenalt goda toscainspirerande delikatessen. Å andra sidan kanske den tävlar i en klass för sig, det kanske inte går att påstå att vad som helst får kalla sig bulle helt enkelt. Vårt svenska kulinariska bullbaksarv innehåller ju vissa ingredienser som den här mandelbeströdda bullen saknar, då tänker jag främst på kanel, kardemumma och pärlsocker.;)
 
Nåväl. den är godare än godast, bulle eller inte.;)
 
 
_____________________________________________________________________________________________________
 
Ingredienser:
 
50 g jäst
175 g smör
2 dl mjölk
2 krm salt
1/2 dl vit sirap
1 ägg
ca 9 dl vetemjöl
 
Fyllning:
100 g smör, rumsvarmt
1 dl farinstocker
1/2 - 1 påse flagad mandel
 
Toscatopping:
50 g smör
1 dl socker
1 msk mjölk
1 msk vetemjöl
ca 50 g flagad mandel
 
Gör så här: Smula jästen i en degbunke. Smält smöret och häll på mjölken, låt allt svalna till fingervarmt. Häll i bunken och lös upp jästen. Tillsätt övriga ingredienser och arbeta ihop till en smidig deg. Jäs under bakduk i ca 45 minuter. Kavla ut till en rektangulär platta. Blanda smör och farinsocker och bred alltsammans på degen, strö på flagad mandel. Vik ihop, skär i remsor och forma till bullar. Jäs under bakduk i ytterligare ca 30 minuter. Koka ihop toscasmeten och klicka på de färdigjästa bullarna. Grädda i ca 250 grader i ca 8-10 minuter. 

Kommentarer
Postat av: Veronica

De verkar riktigt goda! Får göra dem vid nästa bullbak! Kram!

2015-05-22 @ 14:50:43
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

Jättegoda!!! Gör gärna lite extra mycket av toscatoppingen! The more the merrier! 😀

2015-05-24 @ 19:38:10
Postat av: Jessica

Dom här var verkligen goda, mums! Kommer verkligen att sätta min självdisciplin på prov men toppen att bjuda små och stora fikagäster på. Hade lite lite kardemumma i degen och mörkt muscovadosocker i fyllningen ist - jättegott.

2015-05-29 @ 12:13:16
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

'Jessica'
Ja visst är de goda!! Väldigt svårt (läs fullständigt omöjligt) att låta bli att plocka fram en till fikat när man vet att de finns där! 😉

2015-06-01 @ 07:18:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen