Baka saftigt brytbröd med snygga frön

Foto: Karin / bevemyrs blogg
 
 
Idag har Märta och jag bakat världens godaste och snyggaste brytbröd! Med kesella och grahamsmjöl i degen blir bullarna saftiga och med en precis perfekt känsla i tuggorna. Bättre än så här blir det inte. ;) 
 
 
Eftersom bloggen är min egen receptbok gör jag en liten notering i marginalen: Bästa receptet! Verkligen supergoda!!
 
___________________________________________________________________________________________________


Ingredienser:
50 g jäst
5 dl mjölk, fingervarm
250 g kesella (inte kylskåpskall, mikra den en liten stund om du tar den direkt ur kylskåpet)
3 msk ljus sirap
1 1/2 tsk salt
3 1/2 dl grahamsmjöl
8 1/2 dl vetemjöl (blanda ev i mer om det behövs, degen ska precis släppa från kanterna i bakmaskinen)
 
solroskärnor
blåa vallmofrön
sesamfrön
 
Gör så här: Smula ner jästen i en bunke och lös upp den med lite ljummen mjölk. Blanda i övriga ingredienser och knåda med bakmaskin i ca 10 minuter. Jäs degen under bakduk i ca 30 minuter. Forma till ca 18 runda bullar och rulla dem i lite olika frön, placera ut dem i snygga formar som du antingen smörjer med smör först eller så lägger du ett bakplåtspapper i botten. Jäs bullarna under bakduk i ytterligare 30 minuter (jäs dem lite till om du tycker att det behövs, de tar inte skada:). Grädda i 200 grader i ca 15-20 minuter. Servera.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jessies Vardag - träning, stil, mammaliv -

Oj oj oj, det såg verkligen inte fel ut :) Får nog ta och försöka apa efter tror jag.
---
Mitt lilla krypin som 25:årig mamma till Oliver, tio månader. Om inredning, barnmode och vardagskladd. Om barnmat, lite träning och en massa mammaliv <3

2016-01-25 @ 14:49:41
URL: http://jessiesvardag.wordpress.com/
Postat av: Karin / bevemyra blogg

Det tycker jag att du ska göra, apa efter alltså!😀 Fin blogg du har!

/Karin

2016-01-25 @ 17:25:00
Postat av: Veronica

Så fina! Ser jätteläckra ut! : )

2016-01-26 @ 20:40:30
Postat av: Maria i Hösterum

Man blir verkligen inspirerad. Får nog provbaka dessa till helgen.

2016-01-26 @ 20:51:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen