Sötpotatispomme med kyckling och kall bearnaisesås

(null)

(null)
Foto: Karin / Bevemyrs blogg

Tidigare i veckan berättade min kollega Anneli att hon hade ett väldigt gott recept på Sötpotatispomme i ugn. Recept som rekommenderas kan jag aldrig motstå, så igår när vi hade gäster förbi på grillat passade vi på att testa. Utlåtandet blev ett samstämt SUPERGOTT!  Till potatisen serverade vi välmarinerad kycklingfilé (minst ett dygn i marinad är säkert tips för framgång) och en kall hemrörd bearnaise. Några mashed potatoes kom med på ett hörn också.😃

Recept på Sötpotatispomme:
2 potatisar som skärs i pommeformat
3/4 dl majsstärkelse 
Olja
Salt
Peppar

Gör så här:
Lägg potatisen (när den är fördigskuren) i iskallt vatten i minst 1 timme (så att stärkelsen lakar ur). Ta upp potatisen och torka den torr med lite hushållspapper, lägg den i en plastpåse och häll i majsstärkelse, skaka om så att pommes täcks. Placera bitarna en och en (se till att det är luft runt varje bit) på en bakplåtspappersklädd plåt (flera plåtar går åt), ringla över olja, strö på salt och gratinera i ugn i 30-40 minuter i ca 200 grader. Servera!

Ingredienser kall bearnaise:
5 dl cremefraiche
1/2 dl majonnäs
2 msk dragon
2 tsk senap (vanlig)
1 knippe finhackad persilja
1 tsk vinäger 
1/2 finhackad lök
1/2 msk socker
Blanda allt, smaka av med salt och peppar och färga såsen gul med 1/2 tsk gurkmeja. Låt stå svalt ett par timmar innan servering.



Kommentarer
Postat av: Jessica

Hej! Jag har inte lyckats få till de där riktigt goda sötpotatispommesarna som man får ute. Mer typ geggiga i konsistensen, ingen höjdare. Nu testar jag ditt recept och håller tummarna, ser perfekta ut👌🏼

2019-05-16 @ 09:38:13
Postat av: Karin/Bevemyrs blogg

Jessica hoppas att du tycker om dem lika mycket som jag!😊

2019-05-19 @ 20:36:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen