Pain au chocolate "Pastry Divine"



Foto: Karin / bevemyrs blogg

Idag har jag stått med fiskespöt i handen från tidig otta till sen kväll (njae, nästan ivarjefall=), lovar att jag vartefter ska blogga mer om en fantastiskt god limpa vi delade på!! Måste erkänna att vi inte bara fiskade och åt limpa, åt en massa god mat också och ett och annat fikabröd! Hade dagen till ära bakat Pain au chocolate. En av kommentarerna till dom var nåt i stil med "Det här smakar ju precis som sånt gott fikabröd man köper på konditori!!" Och jag kan bara hålla med, verkligen jättegoda!!

Ps. Jag hade också bakat och tagit med Leilas (tv4:a kocken) lavendel cupcaces och dom var inte ett dugg goda. Omdömet dom fick var "Det här smakar ju tvål!!!" Så sant! Så sant! Allt är verkligen inte gott!! =)
Ingredieneser till Pain au chocolate:

Ingredienser:

1 rulle (250 g) färsk kyld smördeg
100 g nutella
75 g mörk kvalitets choklad 70%
100 g mandelmassa
1 st apelsin, rivet skal
1 st ekologiskt ägg
mandelspån att strö över innan gräddning samt florsocker att pudra ovanpå bröden vid servering.

 

 

Gör så här: Sätt ugnen på 175 grader, varmluft. Dela smördegen en gång på längden, och sen varje halva i fyra bitar. Bred en klick nutella på ena kortsidan av varje smördegsruta. Hacka chokladen grovt, riv mandelmassa och apelsinskal och fördela över smördegsrutorna. Rulla ihop bitarna från kortsidan och lägg rullarna med skarven nedåt på en plåt med bakplåtspapper. Pensla med uppvispat ägg och strö över mandelspån. Grädda dem gyllene i mitten av ugnen, cirka 20 minuter.  Pudra på florsocker innan servering.


Kommentarer
Postat av: Jerka

Tack för en supertrevlig dag med ljuvlig mat och i vanlig ordning- Fantastiskt fika!!



Kakan på bilden var som sagt delikat, men Leila skulle nog behöva gå på kurs hos en viss Bevemyr?!?!



Kramar!!

2009-08-06 @ 06:53:23
Postat av: Elin

Håller med angående leilas kakaor, inte alls goda!

2009-08-06 @ 10:34:39
Postat av: Veronica (originalet)

Tack alla för en riktigt trevlig dag igår! Vi får ta en repris när höstkylan har lagt sig och gäddorna (dvs >5kg!) är lite mer på hugget....

Kram!

2009-08-06 @ 12:48:29
Postat av: Karin

Tack själva!! Trevligt sällskap, underbar skärgård och god mat, vad mer kan man begära?



Höstfiske låter lockande!! Fast Antes matsäcksidé dissar vi tycker jag!!=)



Kram!!

2009-08-06 @ 14:32:42
Postat av: Karin

Elin...

...mmm, fast hon gör en hel del smarrigt också!!=)



Tänkte vi kunde ta en mysfika när jobbeländena drar igång, det kan man ju behöva muntra upp sig med då!



Kram!!

2009-08-06 @ 14:36:40
Postat av: Elin

Ja, det gör hon ju men jag syftade på de med lavendel förstås!

Ja, det måste vi! Kram

2009-08-06 @ 16:29:49
Postat av: Eva

Nu har jag bakat dessa kakor. Verkligen jättegoda, nästan som bakelser. Jag hade apelsinchoklad hemma så jag tog den istället för att riva på apelsin, det blev gott!!! Funderar på om man kan göra smördegen med fyllning som en rulle som man innan gräddning skär i "rulltårtsbitar" för att sedan grädda. Ska prova det! /Eva

2009-08-09 @ 21:49:13
Postat av: Eva

Nu har jag provbakat min "rulltårtsidé". Det blev jättebra faktiskt, jag bredde ut nutella på hela plattan och hade på resten, rullade ihop, penslade och gräddade i ca 25 minuter. Skar den i bitar efteråt. Jättesmidigt och snyggt blev det också!/ Eva

2009-08-12 @ 21:18:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen