Vackra, goda, kardemummasmakande plattrån


Foto: Karin / bevemyrs blogg

När jag besökte Jamtlis marknad (här) strax innan jul bjöds jag på plattrån eller gorån som jag också tror att de kallas. Kakorna är spröda, kexliknande med en mild smak av kardemumma, dom går lätt sönder och smälter i munnen så fort man stoppar in dem.

För ett par dagar sedan besökte lillungen och jag ett par loppmarknader, han förälskade sig i en stor, plastig röd sportig leksaksbil och jag i ett gammalt vackert järn från Jötul, just ett sådant som man gräddar plattrån i. Vi slog till och lyckliga for vi hem med våra kap:) I helgen provade vi att baka, det fungerade alldeles perfekt på induktionshällen och visst blev det precis sådär gott och fint som vi mindes från Jamtli.

Det står inte i receptet....men bara för att vi tycker att det är så gott så vände vi kexen i socker och kanel:) Något som också är läckert är att lägga en skiva glass mellan två rån!


I nästa blogginlägg tänkte jag bjuda er på tårta!:)
_______________________________________________________________________________________________

Ingredienser:

2 hg socker
4 hg smör (rumsvarmt)
6 hg vetemjöl
1 tsk hjorthornssalt
2 ägg
2 tsk stött kardemumma

socker och kanel att vända kexen i

Gör så här: Blanda alla ingredienser (utom socker och kanel), knåda en stund och låt sedan degen vila över natten. Kavla ut (knåda ev. in lite mer mjöl om degen är för "kletig"), skär ut plattor lagom stora för järnet, värm järnet på spisen, smöra och lägg sedan ner degplattorna. Grädda på medelvärme i någon minut. Skär ut rutorna och vänd sedan kexen i kanel och socker.




Kommentarer
Postat av: Anna-Karin

Grattis till ditt fynd! Plattrån har jag aldrig sett eller hört talas om förr. Men rullrån (eller gorån) gjorde alltid min mormor när det vankades kalas! Gott och verkligen "kalasigt". En nyfiken fråga: Är plattjärnet dubbelt? Alltså "klämmer" man degen mellan två plattor?

Anna-Karin

2011-03-14 @ 21:40:31
Postat av: Anna Drake

Hej Karin

Äntligen hittade jag till din blogg och blev så imponerad - och sugen! Letade recept på smörgåstårta efter att ha inspirerats av din goda på fotoklubbmötet men det fick bli din födelsedagsvariant istället. Dina bilder hade gjort sig bra på Bergslagsgården i veckan... det får bli nästa gång! /Anna

2011-03-14 @ 22:48:21
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Anna-Karin"

Tack, känns som om jag hittade en riktig skatt där på loppisen! Sedan tidigare har jag ett rullrånsjärn (som jag tänker i alla fall, men jag är absolut en nybörjare på rånområdet:), ett runt järn och smeten hälls i (till skillnad mot plattrånen som kavlas ut). När bloggen var ny gjorde jag ett inlägg om rullrån:



http://bevemyrs.blogg.se/2009/june/utkast.html



Nåväl:)...plattjärnet är dubbelt, man lägger dit degen och trycker till lite. Verkligen supergott med glass mellan två rån!:)



/Karin



2011-03-15 @ 07:35:48
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Anna"

Så trevligt att du hittat hit!!:)



Födelsedagssmörgåstårtan är god den också...och väldigt enkel att göra (vilket ibland är tacknämligt:), men eftersom du påminde mig nu ska jag ta och blogga "fotoklubbsvarianten" också!



Bergslagsgården...jag ska slipa på teknik och bildseende lite!:)



/Karin



2011-03-15 @ 07:48:28
Postat av: Jimmie

Tack för kommentaren.



Detta får mig att minnas när min farmor bakade krumkakor, Jag är ½ norsk och detta var en verklig favorit. Ni som inte prövat gör det är så otroligt gott.

2011-03-15 @ 20:13:20
URL: http://varldensbastamatblogg.blogg.se/
Postat av: Mia

Jag önskar att jag också hade turen att hitta ett rån-järn på loppmarknad, blir så sugen när jag ser dessa kakor på bilderna:-)

2011-03-15 @ 21:25:38
Postat av: Maria

Plattrån! Å det var länge sedan! Och med kardemumma, mmm låter jättegott. Vackra bilder!

2011-03-15 @ 22:12:02
URL: http://ingenrotmos.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen