Save Food - Tävlingsrätt nummer sju - Mandel- och krabbtorsk med stekt spenatpotatis


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Dagens bloggrätt serveras i en ask av bakplåtspapper och vad kan passa bättre än att som final i Save Food tävlingen bjuda på smörad torsk med stekt spenatpotatis, under ett täcke av krabbkött och mald mandel - allt serverat med lime och vitlöksmajonnäs? Vardagslyxigt och tokgott!!

De här senaste sju dagarna har varit intensivt matglada med en hel del god tankemöda för att inte låta något gå till spillo. Ingredienserna har trixats ihop, strategier har skapats, råvaror har förvarats och mat har lagats. Ingenting förutom salt, peppar och vatten har tillsats. Det som finns kvar av hela härligheten är som jag skrev igår lite ris, matvete, smör, sesamfrön, ströbröd, olja, soja, tabasco och kryddor, råvaror som är lätta att förvara länge och som kommer att användas till matlagning framöver.

Om jag ska utvärdera mig själv, de senaste sju dagarna och själva Save Food tanken, inser jag att planering, förvaring och flexibilitet är viktigt. Egentligen ingenting märkvärdigt men gärna att ta för vana att tänka en eller ett par dagar iförväg. Använder jag t.ex. en halv purjolök ena dagen så är det en god idé att redan då bestämma till vad och när den andra halvan ska användas eller om jag t.ex är sugen på "varma mackor" använda köttresterna från helgens söndagsmiddag istället för att handla hem ny skinka. Jag ska inte vara så konservativ i mitt mattänkande i fortsättningen. Förvaringens grundtanke är enkel - hantera råvaran och den färdiga maten med respekt och omtanke. Betrakta mat som blir över som en möjlighet. Sen får vi inte glömma bort det här med att byta mat med varandra, våga fråga och föreslå, jag menar det är ju inte särskilt mycket mer jobb med att laga mat till två extra när man ändå håller på;)

Sen skulle jag allt bra gärna vilja köpa mig en jordkällare också!;)


I nästa blogginlägg pustar jag ut och så firar vi med tårta att Bevemyrs har fått möjlighet att delta i den här trevligt lärorika Save Food utmaningen!:)
_______________________________________________________________________________________________


Ingredienser (nu är det slut i påsarna och inget utöver tävlingsingredienser tillsatta idag heller):

2 paket torsk, 800 - 1000 g
1 kg potatis, kokt
1/2 purjolök
1 påse babyspenat
5 ägg, vitor (två stycken upptagna ur frysen för min del)
1 burk krabbkött
1/2 påse mandel, mald, spara gärna några till garneing
citron
salt
peppar
smör

Vitlöksmajonnäs:

3 ägg, gulor, rumsvarma
3 dl olja, rumsvarm
2 vitlöksklyftor
1 lime pressad
salt
peppar


Gör så här: Lägg torsken i botten av en smörat form (eller om du vikt en ask så delar du torsken i lagom stora bitar och lägger i lådan), lägg en klick smör på fisken, salta, peppra, pressa på citron och riv över lite skal. Gratinera i ugnen i ca 200 grader i 15-20 minuter. Stek potatisen i smör tillsammans med skivad purjolök, salta och peppra. Blanda potatisen med spenaten och fördela över torsken. Vispa äggvitorna till hårt skum, vänd försiktigt ner mald mandel och krabbkött, smaka av med salt. Bred ut ägg/krabb/mandelsmeten över potatisen, garnera med lite mandelflagor och gratinera i ugnen till den fått fin färg. Lägg på locket om du använder askvarianten, knyt om ett snöre. Gör lime och vitlöksmajonnäs genom att först vispa äggulorna, häll sedan försiktigt ner oljan. Smaka av med vitlök, lime, salt och peppar. Klicka upp i ett glas och servera till torsken.






Under krabb- och mandeltäcket ligger torsk, babyspenat, stekt potatis och purjolök i skivor.


Servera gärna med locket på, rätten håller sig varm och gästerna får själva knyta upp snöret och utforska innehållet.

Tips: Smidigast är det att placera ut snörena som ska knytas runt asken på tallriken innan du lyfter dit själva lådan. Ta hjälp av en stekspade vid själva lyftet så går det enkelt.


Två lådor får följa med till jobbet i morgon!



Kommentarer
Postat av: Gabriel

Hej.. Kikat igenom din blogg lite och tycker att den är schysst.. Cool design oxå.. Inspirerande.. Har själv startat en pappablogg om livet som ensamstående pappa till mina grabbar.. Leon och Mio.. Bröderna Brothers.. Kram..

2011-05-18 @ 08:24:57
URL: http://gabrielgavric.blogg.se/
Postat av: I mitt stora kök

Tycker du har gjort ett fantastiskt jobb dessa sju dagar - spännande och inspirerande rätter!

Jag håller med om att man bör verkligen planera sitt matlagande!

All cred åt dig!!

2011-05-18 @ 08:39:13
URL: http://imittstorakok.blogg.se/
Postat av: Fanny, fannyskakburk

Gud vilka härliga bilder du har! Älskar dom där när ni lagar mat utomhus! Vad använder du för kamera? :))

2011-05-18 @ 08:45:03
URL: http://fannyskakburk.blogg.se/
Postat av: Sandra

Vilken härlig blogg! :)

2011-05-18 @ 09:19:18
URL: http://shabbychicme.blogg.se/
Postat av: Emma

hur har du gjort de fina askarna av smörpapper! Skitcool idé och både praktiskt och serveringsvänligt! Gärna detaljerad beskrivning med bilder! ;)



Annars, som de andra säger, extremt bra vecka! Heja heja! Jag vill också ha en jordkällare nu efter att ha sett exempel på hur fina och bra de kan vara!



kram

2011-05-18 @ 11:54:42
URL: http://epiphany.blogspot.com/
Postat av: Alexandra

Foton som konstverk....

Så inspirerande !!

2011-05-18 @ 16:13:00
URL: http://alexmumsmums.blogspot.com
Postat av: Kerstin Persson

Tack för alla fina resept och bilder! Toppen!

"Öborna"

2011-05-18 @ 17:36:45
Postat av: Sara

Fy så gott! :)

2011-05-18 @ 19:23:51
URL: http://aamaziing.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen