Persikopaj



Foto: Karin / bevemyrs blogg

För ett par år sedan planterades två persikoträd i ett soligt och skyddat söderläge på tomten. Nu är skördetider och persikorna är många, mogna och fantastiskt goda.

Persikopaj är gott, särskilt om man gör den med okonserverade prsikor. Det här receptet har en botten baserad på grahamsmjöl och en krämig len fyllning av ägg, philadelphiaost och persikor. God är den!!! Servera den gärna tillsammans med grädde eller glass.


Pajdeg:
125 g rumstempererat smör
2 dl råsocker
2 st ägg
3 msk kallt vatten
4 dl grahamsmjöl


Fyllning:
600 g färskost av philadelphiatyp
2 dl strösocker
2 ägg
1 citron
4 färska persikor

Gör så här:

Vispa smör och socker i 5 minuter i en bunke. Tillsätt ett ägg i taget under omrörning. Blanda i vattnet och mjölet och knåda ihop degen utan att överarbeta den. Du kan också blanda alla ingredienser i matberedare. Låt degen vila i plastfolie cirka 1 timme i kylen. Sätt ugnen på 175 grader. Kavla ut degen och klä botten och kanter på en rund springform (cirka 20 cm i diameter). Grädda pajbottnen i 20–25 minuter på mittersta falsen i ugnen. Rör under tiden samman ost och socker till fyllningen i en bunke. Tillsätt äggen, ett i taget, och blanda väl till en jämn smet. Tvätta citronen noga och riv ner det gula på skalet i bunken. Häll ostsmeten i den gräddade pajformen. Skiva tunna klyftor av persikorna och lägg dem i ett solfjädersmönster ovanpå ostsmeten. Ställ in formen i ugnen igen och grädda pajen i 60 minuter. Den ska ha "stelnat" innan du tar ut den.






Det är ovanligt mycket frukt på persikoträden i år. Kan rekommendera alla som har en plats över på tomten att plantera ett träd.


Idag plockade jag en hel skål med helt underbart söta och saftiga persikor.


Härlig känsla att hålla i en hel skål egenodlade solmogna persikor!! T-shirten jag har på mig sprang jag förbi på H&M, kunde bara inte låta bli att stanna upp och köpa med den hem!! Ironiserande och helt i min smak!!! "I love Sue Ellen",149:-

Kommentarer
Postat av: Emma

Hej,

halkade in på din blogg på ett bananskal o nu kan jag inte slita mig. Vilka härliga bilder på ännu härligare bakverk! Jag älskar att baka men har inte gjort det på ett tag pga tidsbrist, men nu börjar höstens alla kalas närma sig o abstinensen visar sig tydligt. Vad passar då bättre än att inspireras av en sådan här fin blogg..? :)



Jag kommer fortsätta läsa, var så säker!



Ps, vilken lyx att ha tillgång till egna persikor..!

2009-08-30 @ 19:20:17
URL: http://irrelevant.blogg.se/
Postat av: Emma

Är det förresten okej om jag länkar till dig från min blogg? :)

2009-08-30 @ 19:32:31
URL: http://irrelevant.blogg.se/
Postat av: Karin

Oj, det var mycket beröm på en gång!!=)Tack!!! Hoppas du kan hitta något du gillar! Klart att du får länka!=)

2009-08-30 @ 22:08:38
Postat av: Jerka

Nu har även jag tagit del av dina egenodlade persikor, dock inte i pajform utan i "original".

Jättefräscha saftiga frukter! Bra mycket godare än butikernas dito!!

Kramar!!

2009-09-04 @ 09:24:52
Postat av: Karin

Ja, visst är dom goda! Har ett par skålar i kylskåpet som jag går och mumsar ur några gånger om dan!!=) Faktiskt ännu godare lite "kalla" än rumstempererade. Kram!!

2009-09-13 @ 12:33:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen