Stinas rulltårta, anno 1928



Foto: Karin / bevemyrs blogg

Jag fortsätter att utforska och tyda de sirliga bokstäverna i vackra gammelfaster Stinas receptbok. Jag bakar för glatta livet och imponeras av den kvallité och klass som recepten håller. Stinas gärning som kalaskokerska och många år på konditori ger eko till eftervärlden!

Rulltårta anno 1928, baka och njut!

Andra recept från Stinas receptbok hittar du här (kika här)


Ingredinser till rullrtårtan:

3 ägg
150 g socker
150 g vetemjöl (gärna fina Monitoba Cream)
2 1/2 tsk bakpulver
3 msk grädde

Fyllning:

Sylt eller gele

Gör så här: Vispa ägg och socker pösigt, tillsätt vetemjöl, bakpulver och grädde. Bred ut smeten på ett smort bakplåtspapper och grädda ca 5 min i 275 grader. Tag kakan ur ugnen och stjälp upp den på ett sockerströat bakplåtspapper. Bred på sylt och rulla försiktigt ihop till en rulle.




Kommentarer
Postat av: Sussie

Den där rulltårtan ser jättefin och supergod ut!

2009-12-29 @ 16:32:27
Postat av: Lotta

Mums vad gott!!

2009-12-29 @ 17:44:06
Postat av: Åsa

Jag har alltid trott (eller vetat)att det är väldigt svårt att göra rulltårta, så jag har aldrig tordats prova tidigare - EMN NU ska jag minsann försöka. Har du något tips på vad man bör tänka på så rulltårtan inte spricker sönder då man rullar den?

2009-12-29 @ 18:40:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen