Värmlandskorv och traditionsenlig korvstoppning ute på ön




Foto: Karin / bevemyrs blogg

Igår bar det av ut till ön och den traditionsenliga och årliga korvstoppningen hos lillungens farmor och farfar.

Just den här värmlandskorvens hemlighet har gått i arv sedan någon gång i början av 1900-talet, tekniken har justerats och ingredinserna modifierats lite med åren. Korven har mättat hungriga magar i generationer och fått munnar att be efter mer i årtionden:)

Själv var jag lite skeptisk första gången jag bjöds att smaka, tillhör dem som inte alls tycker om varianter av fläskkorv och andra otäcka korvsorter. Blev glatt överraskad och konstaterade nöjt att den här korven suits my backyard very well!;)

Ingredienser:

0.8 kg nötfärs
0.8 kg fläskfärs
0.8 kg späck
2.4 kg skalad potatis (drygt 3 kg oskalad)
0.4 kg gul lök
0.4 kg röd lök
4 msk salt
2 tsk vitpeppar
10 m korvskinn (fjälster), finns att köpa i välsorterade matvaruaffärer

Gör så här: Mal nötfärs, fläskfärs, späck, potatis och lök. Blanda detta tillsammans med kryddorna i en assistent. Trä korvskinnet på "korvtillsatsen" på assistensten och stoppa korven. Knyt i lagom korvar. Lägg korvarna i plastpåsar och förvara dem i frysen. Tillaga korven i kokande vatten i ca 30 minuter och servera med potatismos, senap och lite sallad. Glöm inte bort att peta bort skinnet på korven när du äter=).


Here we go, farfar roles;)...

Löken vägs...

...och mals.

Salt och vitpeppar blandas med löken.

2.4 kg potatis...

...som finfördelas.

Späck skärs upp i mindre bitar...

...som sedan mals det också.

Lök, kryddor, potatis, späck, nötfärs och fläskfärs blandas väl i assistenten.

Korvskinnet träs på.


Korven stoppas och en viss fingertoppskänsla krävs för att inte korven ska bli "ojämn".


Korven kokas i lättsaltat vatten.


Snöigt landskap utanför fönstret och...

...vi pustar ut:)


Kommentarer
Postat av: Stefan

Det verkar jättekul att göra sin egen korv. Blir inspirerad, men man måste väl anslå mer än en för- eller eftermiddag för jobbet?

2009-12-20 @ 09:32:11
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Stefan"

Kul att du hänger kvar här på bloggen!:)



Njäe, egentligen inte, om du köper färdigmalt kött och har alla andra ingredienser lagom klara så tar det faktiskt inte mer än några timmar.

2009-12-20 @ 09:54:44
Postat av: Petra

Hej Karin, tack för att du lämnat ett spår eft dig hos mig så att jag hittade hit. WOW, jag bara häpnar. SNälla säg att du jobbar som fotograf, för såna fina bilder som du visar kan väl ingen amatör åstadkomma?!



Jag har aldrig vetat HUR man gör korv, men nu vet jag det tack vare dig. Väldigt intressant. Blir säkert jättegott med egengjord.



Och vilken söt pojke du har. Somnade han verkligen på köksbänken? Å ditt underbara kök.... jag har inte ord längre.

Skulle det vara ok om jag lade dig på min länklista?



HA en fin fjärde advent,

kram Petra

2009-12-20 @ 13:55:57
URL: http://villanoystu.blogspot.com
Postat av: Sara

Jag måste bara passa på att berömma din fina blogg! Det är verkligen jättesnygga kort!!

2009-12-20 @ 20:33:29
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Petra"

Hej och oj så mycket beröm, jag ler och bloggsjälen rodnar!



Njae, jag jobbar inte som fotograf (låååångt därifrån:), väldigt mycket amatör i mig, gör så gott jag kan!



Ja, korv är faktiskt ganska enkelt att göra och som sagt väldigt gott.



Lillungen somnade på köksbänken, nu var han ovanligt trött men tyckte nog själv att det var ganska mysigt att ligga där under filten=)



Glad blir jag om du vill länka till mig, du har själv en väldigt väldigt trevlig blogg!



Tusen tack, hoppas att du får en skön jul!

Kram Karin



2009-12-21 @ 00:22:25
Postat av: Cattie

För en som är uppvuxen på "julkorv" året runt vattnas det i munnen! Misstänker dock att A över-sin-döda-kropp skulle ens provsmaka och därmed heller inte ungarna...:-////...Så, hos oss en ganska döende tradition tyvärr...Ät för mej med!!!!

2009-12-21 @ 08:12:11
Postat av: Kairn / bevemyrs blogg

Haha!!! Antagligen helt rätt, Ante såg väldigt skeptisk ut när vi pratade om korvskinnet!=)



Jag äter för glatta livet!:)

2009-12-21 @ 09:59:58
Postat av: Ante

Julkorv på min sida köksbordet = Scans prinskorvar!!(det ska vara de små....riktigt lyxiga!!!)

F.ö. jobbar du ju inte lååååångt därifrån som fotograf.....du har ju haft ett å annat foto med i bildspelet;-) (internt skämt).

Lite konstruktiv kritik också.....Fotona på korvmakerit skulle lyftas med en vacker blå hyacint i bak-/förgrunden.

God Jul!

2009-12-21 @ 19:04:22
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Ante"

Hahaha!!! Där fick jag mig allt ett gott skratt!!!=)



God jul du också!!!

2009-12-22 @ 23:52:14
Postat av: Bertil

Fjälster kan vara svårt att få tag i. Men nu har en Web-shop för korvtillbehör öppnat på www.carnivor.se Den säljer fjälster av alla slag och levererar per post över hela landet, året runt.

2010-07-15 @ 08:31:34
URL: http://www.carnivor.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen