Chokladsås Vita haren

                                                                               Foto: Karin / bevemyrs blogg
Den här chokladsåsen lagades alltid när det var kalas i min barndom, tjock med fyllig len smak! Älskad av glass och chokladsugna ungar....och vuxna med för den delen =). Receptet hittades av min mamma för 35 år sedan i "Allt om mat" och hur ologiskt det än må vara så heter den "Vita Haren". Såsen kräver lite planering eftersom den ska koka i 1 timme, men jag lovar, den är värd all väntan.
Ingredienser:
6 1/2 dl socker
2 1/2 dl mjölk
2 1/2 dl vispgrädde
100 gr smör eller margarin
1/2 krm salt
2 dl kakao
1/2 tsk vaniljsocker
Gör så här: Blanda allt utom kakao och vaniljsocker i en kastrull. Sjud sakta utan lock i en timme. Blanda i kakao och vaniljsocker och vispa med elvisp i ca 7 minuter. 

Kommentarer
Postat av: Jerka

Ser barnsligt gott ut!! Om karamellerna på toppen dessutom är Marianneliknande så är jag såld!!



Support your local dentist!! =)



Kram!!

2009-06-08 @ 13:06:05
Postat av: Karin

Haha!!!:) Ja på sista tiden har det blivit mycket sötsaker här på bloggen!=) Kram!

2009-06-09 @ 10:09:46
Postat av: Anonym

Fick tipset av din mamma om bloggen, hit kommer jag att söka mig fler gånger....massor av insperation och väl beprövade recept misstänker jag, vilket ger trovärdighet. Kanon Karin!!!

2009-06-30 @ 09:15:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen