Morotsbröd




                                                                              Foto: Karin / bevemyrs blogg

Det här brödet bakar min mamma väldigt ofta. Ett av hennes absoluta favoritbröd. De rivna morötterna gör brödet extra mjukt och saftigt.  För en sillälskare som mig och i dessa midsommartider passade jag den här gången på att njuta av bröden med lite sill och ägg men det är gott att äta med vilket pålägg som helst.

Ingredienser:
50 gr jäst
75 gr smör
4 dl mjölk
2 tsk salt
4 dl rivna morötter
6 dl rågsikt
7-9 dl vetemjöl

Gör så här:
Blanda till degen som vid vanligt brödbak, jäs i 30 min, baka ut till små runda bullar som får jäsa ytterligare 30 minuter på plåten. Grädda i ca 12 min i 225 grader (vanlig ugn) 200 grader (varmluft).



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen