Päron / nutella / lingonggrottor


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Antagligen de godaste grottorna man kan baka! Hemligheten är 1 dl marsanpulver i degen och de egna smaklökarnas favoritfyllning. Själv har jag svårt att bestämma mig för om jag tycker bäst om päronmarmelad (kika här), nutella eller rårörda lingon.


Ingredienser:

250 g rumsvarmt smör
1 1/2 dl socker
4 dl vetemjöl
1 dl marsanpulver
1 1/2 tsk bakpulver

Fyllning av valfri sort

Gör så här: Rör rumsvarmt smör och socker poröst. Arbeta in vetemjöl blandat med marsanpulvver och bakpulver.
Rulla ut till två längder och dela varje längd i ca 20 bitar. Forma bullar och lägg i pappersformar. Gör en ganska stor fördjupning i varje och lägg i en klick av din favoritfyllning, tex päronmarmelad, nutella eller lingonsylt. Grädda ca 15 minuter i 175°.





Kondisbesök och mycket nostalgi när brorsornas och min skamfilade Stiga Snow Racer från 1970-talet plockades fram och användes som transportmedel dit.


Kommentarer
Postat av: Sussie

Otroligt fina bilder!! Hallongrottorna ska jag baka redan till helgen, ska testa med blåbärssylt och en bit mjölkchoklad i varje!

2010-02-04 @ 18:41:47
Postat av: Veronica

Nya, fina muggar igen! Kakorna ser goda ut - jag kan också tänka mig att de med päronmarmelad är smarrigast! Och Sörping är sig likt ser jag....Vi får höras av inför nästa lördag. Kram!

2010-02-04 @ 21:58:40
Postat av: Sussie

Jag har bakat blåbärsgrottorna nu och dom blev jättegoda!!! Rekommenderas!

2010-02-06 @ 15:44:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen