Fredagsmysmat som heter duga





Foto: Karin / bevemyrs blogg
På bilden: Fat - Indiska. Servettring - Indiska. Bricka - "Loppisfynd".

För ett tag sedan gjorde Sofia och jag sällskap hem från förskolan med våra småungar. Grabbarna hade mycket att undersöka och någonstans halvvägs börjar vi prata mat "Åhhh, Karin! Jag har ett sånt himla gott recept på tacopizza med världens godaste vitlöks och basilikasås". Receptet mailades några dagar senare, lillungen och jag bakade, smakade och njöt! Pizzan föll i magens goda nåd och såsen är i all enkelhet one of a kind!!! Fredagsmysmat som heter duga!!!


Ingredienser till 4 st småpizzor:

Pizzadeg:
1/2 paket jäst
1 1/2 dl ljummet vatten
1 krm salt
1 msk olja
4 1/2 dl vetemjöl

Fyllning:
500 g nötfärs
1 påse tacokrydda
smör till stekning
1 burk tacosås
riven ost
lök, hackad
tomater
annat du tycker är gott till tacos

Vitlökssås:
2 dl cremefraiche
3 msk majonnäs
2-3 rivna vitlöksklyftor
2 msk torkad eller färsk basilika (lite mer om du använder färsk)
salt

Gör så här: Smula ner jästen i en bunke, rör ut den med vattnet, tillsätt mjöl, salt och olja. Arbeta degen smidig. Jäs i ca 30 minuter. Stek köttfärsen och krydda den med tacokrydda. Kavla ut degen till ovala "båtar", bred på tomatsåsen och lägg på övriga ingredienser. Rulla/vik upp kanterna. Grädda i ca 6-7 minuter i 250 grader. Gör vitlökssåsen och ringla över pizzan.



Kommentarer
Postat av: BakJennie

Ooo,låter jättemumsigt(:.

2010-03-19 @ 11:50:20
URL: http://jsjolin.blogg.se/
Postat av: Nilla

Det ser gott ut! Så vackra bilder! Ha en fin helg.

2010-03-19 @ 12:02:10
URL: http://tankebubblor.blogg.se/
Postat av: Mats

De här pizzorna var verkligen goda. Smakar som en blandning av pirog, pizza, kebab och tacos. Vitlökssåsen var pricken över i:t ;-)

2010-03-19 @ 15:57:17
Postat av: Jerka

Wow, vilka snygga kanter, ser oerhört proffsigt ut!Och vitlök som är sååå gott!



Riktig fredagsfamiljemyspizza!



Kramar!!

2010-03-19 @ 16:44:45
Postat av: Sussie

Nu blev jag väldigt sugen på att baka pizza!;) Tacopizzan ser jättesmarrig ut!

2010-03-19 @ 18:10:43
Postat av: Jens

Ser jättegott ut!!

2010-03-19 @ 19:06:15
Postat av: fröken elin

Nu får du snart ge dig. Du måste sluta göra saker som ser på rackarns goda ut. Jag vet inte hur många recept jag lagt till i mappen "favoriter" och tänker att jag ska laga/baka någon gång. Men du kommer ju med så mycket gott hela tiden så jag hinner inte med :P

Det här ser OCKSÅ galet gott ut!

Trevlig helg

2010-03-19 @ 22:17:07
URL: http://frokenelins.blogspot.com
Postat av: sandra

Den är pizzan har jag oxå gjort ett par gånger, den är verkligen super god!!!!!Måste ses snart!!!!Kramiz

2010-03-22 @ 16:50:30
Postat av: Stina

Wow - jubel från alla håll och kanter - det här gick verkligen hem hos både vuxna och barn! Bakade degen med vetemjöl special, och fick den godaste pizzadegen jag någonsin provat, lätt och luftig!



2010-03-26 @ 20:44:58
Postat av: Lina

Pizzan ser ju helt sannlöst GUDOMLIG ut :D Älskar hur du har gjort kanterna, jag älskar nämligen pizzakanter mer än innehållet ;)

Din blogg är förövrigt helt underbar, blir alldeles hungrig fastän jag precis har ätit!

2010-04-02 @ 20:36:26
URL: http://www.linasmatkarlek.blogspot.com
Postat av: Blerina

mUms :D

2010-04-03 @ 19:58:22
URL: http://ballerinagold.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen