Äkta skotska scones


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Enbart tanken på att få sitta på ett café i Skottland och äta nybakade, ljumna scones med rinnande smör och söt sylt räcker som skäl till att jag vill åka dit:) Nu får du inte förväxla de scones som jag tänker på med någon platt, torr, bakpulversmakande gårdagsgammal kylskåpskall variant som kan få vem som helst att rysa:) Nej de scones som jag pratar om är varma, milda i smaken, har en knaprig yta och ett mjukt fluffigt innehåll som smälter i munnen och får en att äta betydligt fler än man tänkt sig från början.

Själv kunde jag inte låta bli att köpa Grandma´s best recipes när jag tittade in i en av Skottlands fina bokhandlar. Jag började med att provbaka hennes scones och konstaterade sedan glatt att mormor minsann kunde konsten att baka:)





Så alla varma rekommendationer för att ni ska göra slag i saken och tassa upp i ottan i morgon och baka er en riktig god mysfrukost!:)



I nästa blogginlägg smakar vi på Margie´s goda havrekakor och så spanar vi in vad det är för en skotsk vägskylt som alltid får mig så full i skratt!!:)

____________________________________________________________________________________________

Grandma`s recept på scones,  10 st.

Ingredienser:

ca 7 dl vetemjöl (använd gärna Monitoba Cream)
1/2 tsk salt
2 tsk bakpulver
50 g smör (rumsvarmt)
2 3/4 dl mjölk
(1 dl russin)
mjölk att pensla med

Gör så här: Blanda mjöl, salt och bakpulver i en bunke. Knåda ner smöret i mjölet så att det blir en grynig massa blanda i russin om du vill. Tillsätt mjölken och blanda, degen skall vara ganska lös. Forma 10 bullar, knåda inte för mycket, scones uppskattar att man använder en "lätt" hand. Pensla med mjölk och grädda sedan i 220 grader i ca 12-15 minuter. Serveras varma med smör, sylt och en kopp te!


____________________________________________________________________________________________



En tur ut till en av öarna bjöd inte enbart på godsaker för magen, ett vrak gjorde lillungen salig och så upp över öronen förtjust att han nog helst av allt hade bosatt sig där på stranden:)






Foto: Karin / Mats / bevemyrs blogg



Kommentarer
Postat av: Anna

Vilka härliga bilder!!

2010-11-13 @ 15:42:08
Postat av: Anonym

Hej Karin Vilka Fina Bilder Kram Nanny

2010-11-13 @ 15:54:48
Postat av: Marita

Hej Karin!!

Vilken otroligt fin blogg du har!! Du behöver ingen fotokurs, det ser jag... Dina bilder är ju fantastiskt proffsiga! Jag får nog fortsätta kursen hos dig...:-)Jag vill också kunna ta så fina bilder.

Du kan nog nästan få mig matintresserad också :-)

Och visst är Skottland underbart! Vi har också haft lyckan att vara där.

Kram, Marita

2010-11-13 @ 19:40:54
URL: http://[email protected]
Postat av: Jens

Fina bilder! Verkligen!! Skottland är fint!!

2010-11-13 @ 20:19:08
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Nybakade scones är alltid himla gott, så fina bilder du tagit

2010-11-14 @ 06:43:05
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: Jenny.

Yes !! Dessa ska ja prova. Var i England före jul och shit vilken skillnad de är på scones och scones. De på bilden ser precis ut som de jag åt där borta. De var lite söta i smaken oxå, kan de ha haft i nå vaniljsocker eller så?? Clotted cream är ju ett måste, synd de inte finns här i Sverige att köpa.

2011-02-03 @ 18:32:01
URL: http://jcarpediem.blogg.se/
Postat av: Erica

mmmm... sugen man blir. Men, vad är det för skillnad på detta recept och vanligt svenskt? Är det proportionerna? Jag brukar använda bikarbonat istället för bakpulver. Tycker man slipper den där bismaken då.



Du har så fin blogg! Jag provade att göra dina lussekatter i julas och det var en dundersuccé! Fantastiska! Sedan dess kikar jag in när jag vill ha lite inspiration. Tack!



2011-09-11 @ 21:52:24
URL: http://mysmoster.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen