Bästa bullen helt enkelt!


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Kanelbullarna har födelsedag idag, det firar vi med att äta upp dom tycker jag!!:)

Jag har bakat mig igenom en hel massa bullrecept men kommer ofrånkomligen tillbaka till det här. Bästa bullarna helt enkelt! Otroligt saftiga, spröda med lite wienerbrödskänsla, söta och kardemummasmakande!

Hemligheten är bl.a  gräddmjölk, äggulor och massor av fyllning!

I nästa blogginlägg smakar vi på pricken över i när vi dukar upp till ost- och kexmys!
_____________________________________________________________________________________________


Ingredienser:

Deg:
50 g jäst
150 g smör (rumsvarmt)
5 dl gräddmjölk (2.5 dl vispgrädde, 2.5 dl mellanmjölk)
2 tsk salt
1 dl socker
1 tsk nystött kardemumma
3 st äggulor
1.3 liter vetemjöl (Finax Monitoba Cream, har skrivit om mjölet i det här inlägget)

Fyllning:
smör
kanel
socker
ägg till pensling pärlsocker till garnering


Gör så här: Smula ner jästen i en degbunke, värm gräddmjölken till fingervarm, ca 37°C och häll den över jästen, rör om tills jästen löst sig. Rör ner socker, kardemumma, äggen, smöret (rumsvarmt) och det mesta av mjölet. Blanda en stund och häll sedan i saltet, fortsätt att arbeta degen tills den är smidig. Låt degen jäsa i ca 30-40 minuter. Kavla ut degen till en rektangular platta på ett mjölat bakbord, bred på rikligt med smör och häll på rikligt med socker och kanel. Vik degen dubbel, skär snitt och forma till bullar eller rulla degen till en "rulltårtsliknande rulle" och skär i bitar som placeras i formar. Låt bullarna jäsa till dubbel storlek, ca 20-30 minuter. Pensla med uppvispat ägg och strö på lite pärlsocker. Grädda mitt i ugnen i 8-10 minuter i ca 250 grader. Låt svalna på galler.

Kommentarer
Postat av: Anna

Dom där bullarna skulle jag lätt kunna sätta i mig en hel påse av idag!;)Dom ser jättegoda ut!

2010-10-04 @ 07:44:14
Postat av: a n n a

det kanske är det receptet jag ska baka på idag :) dom ser ju fantastiskt goda ut!

2010-10-04 @ 08:56:37
URL: http://sweetlights.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Åhh, så gott det ser ut!!

2010-10-04 @ 17:00:14
Postat av: Jennifer

Åhh, så gott det ser ut!!

2010-10-04 @ 17:00:40
Postat av: Ingela

Supergoda!!! Min man baka dom här i lördags & dom var så saftliga och goda!!!

2010-10-07 @ 20:16:54
Postat av: Ida

Idag ska jag testa dessa! Har höga förhoppningar! Blir de tillräckligt bra blir det en till sats som får serveras på jobbfikat på måndag ;)

2011-11-02 @ 13:58:41
URL: http://idasvedlundstahl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen