Favoritplatsen i Cornwall - Trevors Head och en sista småkaka - Gingernuts



Foto: Mats / Karin / bevemyrs blogg

När man är ute och reser blir det gärna så att man hittar en plats som faller en extra varmt om hjärtat. Det kan vara allt från en vacker landsände till en trevlig restaurang, en paradisisk badstrand, en speciell gata eller ett mysigt café.

I ett tidigare inlägg från Cornwall tipsade t.ex. Fröken Dill om några av sina favoritplatser i Södra England: Lulworth cove, åsnestaden Clovelly, Bath, havspoolen i Bude och Mme Paulettes B&B i Minehead. I Cornwall är favoriten St Ives. Tack för de tipsen!:)

Vår favorit, som vi återvände till flera gånger under veckorna i England är Trevors Head, platsen där måsarna kysste kameran het, blåsten rufsade om rejält i kalufsen, gräset kändes torrt och strävt mot fingrarna, matsäcken passade extra bra, syret som fyllde lungorna smakade hav och där utsikten gjorde att man tappade andan gång på gång.





Jag avundas Britternas tekultur, antagligen för att jag själv är tedrickare och inte kaffesörplare. Visst har vi vår "fika"-tradition i Sverige som jag bara älskar, men just det där självklara i att på eftermiddagen beställa in en balja te, rykande färska scones och en småkaka är så väldigt tilltalande. Alla tekannor och värmande te-huvor som trängs i butikerna eller för den delen den uppsjö av receptböcker med kakor att servera till morgondagens "afternoon tea":)

En sista kaka ska britterna bjuda er på - goda gingernuts. Varsågoda!


_________________________________________________________________________________________________

Ingredienser, ca 30 kakor:

350 g mjöl
1 nypa salt
200 g socker
1 tsk ingefära
1 tsk bikarbonat
125 g smör, rumsvarmt
2 msk sirap
1 ägg, lätt vispat
1 tsk apelsinskal

Gör så här: Blanda mjöl, salt, socker, ingefära och bikarbonat i en bunke. Rör i smör, sirap, ägg och apelsinskal. Forma till ca 30 bollar som du lägger på en bakplåtsklädd plåt. Grädda i 160 grader i 15-20 minuter.






I nästa inlägg ses vi hemma i Sverige igen och då ska vi sätta tänderna i något som jag längtat efter - krämig smörgåstårta gjord på mustigt, rejält rågbröd.

Kommentarer
Postat av: Anonym

gingernut utan ingefära. udda.

2011-08-20 @ 10:12:24
Postat av: vicky

Jag tror jag ska åka till cornwall nästa sommar...

2011-08-20 @ 21:21:35
Postat av: Fröken Dill

Det har varit otroligt kul att läsa om resan! Nästan känts lite som att resa själv och jag har fått massor med tips. Jag hoppas att mina favoritställen finns kvar. Den söta fransyskan Paulette är dock lite tveksamt eftersom hon var rätt gammal när jag var 17... Det är visst några år sedan, hur 17 nu det gick till...

2011-08-21 @ 14:40:52
URL: http://www.frkdill.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen