Save Food - Hur du viker en torskask

Innan den utlovade tårtan kommer ett par andra inlägg!:)

Först - jag har fått flera förfrågningar om hur man viker asken som jag använde till den smörade torsken med stekt spenatpotatis (här). Det är egentligen väldigt enkelt men på bilderna ser det smått krångligt ut, men ta det bara långsamt och prova dig fram så är jag säker på att du kommer greja vikandet;)

För att vikningarna ska ses lite bättre  på instruktionsbilderna använder jag  ett lite hårdare pappar istället för bakplåtspapper som ska nyttjas till torsken.



Utgångspunkten är ett kvadratiskt papper. Börja med att vika hörnen mot varandra.


Vik sedan in de fyra spetsarna mot mitten.


Vik nu ytterspetsarna mot linjen som är halvvägs ut på hörnen.


Spara fyra små kvadrater i mitten (de kommer att bli själva botten i asken) och klipp fyra räta linjer in mot dem.


Vik in spetsarna mot mitten och forma till kanterna på asken.


Vik över de spetsar som är kvar och "lås" själva asken.


Klart! Gör två stycken, en till botten och en till lock!

Lycka till nu och käka torsk i låda som aldrig förr!!:)


Kommentarer
Postat av: Mårtenssons kök

Sådana askar har man ju vikit några gånger på jobbet genom åren:) Har aldrig tänkt på att kocka och servera i dom dock ås det måste bara testas! Kul idé!

Intressant att läsa din utvärdering om hur det varit under denna utmaning och allt du kommit på under resans gång.

2011-05-18 @ 19:50:42
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Anna

Tack, det här ska jag prova att göra! Fränt att servera mat i låda sådär!:-)

2011-05-18 @ 21:29:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen