Chokladskålar fyllda med vit chokladmousse och hallonsås


Foto: Karin / bevemyrs blogg


Chokladskålar fyllda med vit chokladmousse och hallonsås - riktigt enkelt och fantastiskt gott. Med de fina chokladskålarna ser det dessutom smått proffsigt och elegant ut!:)

Mysfredag på er allesammans!:)
________________________________________________________________________________________________

Ingredienser:

Skålar:
150 g mörk choklad, valfri sort men använd gärna någon riktigt god
veckade bakformar i papper (ställ några stycken i varandra när du penslar så blir de riktigt stadiga)

Mousse:
150 g vit choklad
1 1/2 dl kesella
1 1/2 dl vispgrädde

Hallonsås:
150 g hallon, tinade
1 1/2 dl socker

Gör så här: Smält chokladen till formarna (gärna i en skål i micron), pensla insidan på några veckade pappersformar med flera lager choklad (låt varje lager stelna till i kylskåpet innan du penslar på nästa lager). Gör moussen genom att smälta den vita chokladen. Vispa sedan grädden och rör i kesella och den vita smälta chokladen. Peta bort pappersformarna från de stelnade chokladskålarna och pytsa ut moussen i dem. Koka ihop hallon och socker till en sås, låt den svalna och häll det  sedan försiktigt över moussen. Garnera med hela hallon och riven choklad. Servera gärna med extra hallonsås och ett litet kex.

Kommentarer
Postat av: Marsipanfreak

Vilken rolig idé, annorlunda! Detta ska jag komma ihåg. Tack för tipset :)

2011-11-18 @ 10:45:39
URL: http://marsipanfreak.blogspot.com/
Postat av: Fröken Dill

Å, den perfekta efterrätten att bjuda min kompis E och hennes man på när de kommer på besök i nästa vecka. E älskar vit choklad!

2011-11-18 @ 10:56:43
URL: http://www.frkdill.blogspot.com
Postat av: Kanel och vanilj

Mycket tjusigt!

2011-11-18 @ 17:23:37
URL: http://kanelochvanilj.blogspot.com/
Postat av: Anna P

Så gott, det här receptet ska jag spara till nyårsafton!

2011-11-18 @ 18:28:05
Postat av: Ann-Sofie

Proffsigt och gott tyckte mina gäster.Jag silade hallonsåsen för att slippa kärnorna. Riktigt bra recept.

2012-04-13 @ 09:56:09
Postat av: Maria

Hur många personer är receptet för? Tänkte prova det till nyår då vi är 10 personer. Tack på förhand!

Svar: "Maria"Jag vet faktiskt inte riktigt hur många personer receptet räcker till. Kommer inte riktigt ihåg eftersom jag inte har gjort den på länge. Jag vet bara att den är väldigt snyggt och jättegod :-)

Ledsen att jag inte kunde vara till någon hjälp!

/Karin
Karin

2013-12-28 @ 19:48:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen