Försommarsaft vid poolkanten


Foto: Karin / bevemyrs blogg

När jag fick det här receptet av lillungens mentor Susanna stod det skrivet i marginalen:

"Igår drack vi ett glas av denna underbara dricka som Hasse gjort. Fantastiskt!!"

Vi tog med oss receptet och for ut till Dunderhov där rabarbern växer skyahög. Skördade, skar och saftade. I hettan vid poolkanten var det dags för provsmak. Susanna hade rätt. Underbart var ordet, riktigt, riktigt sommargott!!

______________________________________________________________________________________________

Rårörd rabarbersaft, ca 5 liter

Ingredienser:

3 kg rabarber (ca 16 st kraftiga)
2 st citroner i skivor
3.2 liter kokande vatten

2,5 kg socker (jag nöjde mig med 2 kg)
1/2 dl vatten, kokhett
2 msk (30 g) citronsyra eller vinsyra (jag använder vinsyra eftersom citronsyra inte är bra för pollenallergiker)
1 krm natriumbensoat

Gör så här: Skölj rabarberstängerna dela dem i småbitar. Varva rabarber och citron i en bunke. Koka upp vattnet och slå det över rabarbern. Låt vila i kylskåp i ca 2 dygn. Sila av rabarber och citron. Rör ner socker, blanda så att den löser sig. Blanda ut citron- eller vinsyra samt natriumbensoat i kokhett vatten. Rör ner det i rabarbersaften. Häll upp saften i väl rengjorda flaskor. Förvara svalt. Blanda ut med lite vatten vid servering.

Kommentarer
Postat av: Ida

Vilken skatt av fina bakrecept jag hittade på din sida! Tack.. =)

2012-05-26 @ 17:18:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen