Halloumigryta

(null)
Foto: Karin / Bevemyrs blogg

I dessa tider när vi uppmanas att inte äta kött i onödan vill jag passa på att tipsa om en vegetarisk gryta som riktigt riktigt god. Någonstans hörde jag en siffra om att vi i framtiden bör äta runt 100 g rött kött i veckan. Själv tänker jag att det finns väldigt många bra vegetariska alternativ och att det inte finns minsta anledning att slösa sina "köttpoäng" på tex falukorv som man annars kan ha som vana att slänga ner i grytor av det här slaget. Hur som helst, make, barn och jag själv älskar den här halloumigryta och köttet saknar vi inte. Tvärtom. 😊

Ingredienser:
2 gula lökar, fint hackade
10 champinjoner, skurna i bitar
1 stor röd paprika, skuren i bitar
2 vitlöksklyftor, pressade
3 msk tomatpuré
400 g krossade tomater
3 buljongtärning av valfritt slag (skulle dock inte rekommendera fisk;)
5 dl matlagningsgrädde 
150-200 g halloumi, skuren i strimlor.

Salt och peppar
Olja att steka i

Servera med kokt ris och sallad

Gör så här: Fräs lök, champinjoner, paprika och vitlök i en stekpanna, rör i övriga ingredienser utom halloumin, låt sjuda i ca 15 minuter. Smaka av med salt och peppar, lägg i halloumin och låt småputtra i 5 minuter till.  Servera med kokt ris och sallad.




Kommentarer
Postat av: Carina Lindh

Glad Påsk!

2019-04-18 @ 10:20:13
Postat av: Karin /Bevemyrs blogg

Lite sent svart så jag får istället önska Trevlig Valborg!😊

2019-05-01 @ 08:44:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen