Mums mums från Uggelhagen

(null)

(null)
Foto: Karin/Bevemyrs blogg
Igår kom min bror och jag att prata hur vi som barn bjöds på snålvattenrinnande goda mumsmums i granngården.  Jag mindes då det här blogginlägget från 2011 och bestämde mig för att lyfta upp det i strålkastarljuset igen. 😄

När jag tänker tillbaka på min barndom bubblar dofter fram, nyslagen vall, torr skog och tallbarr, nystött kardemumma, långkok på älgstek, fuktig jordkällare, tung schersmindoft och nybakade bullar. Minnena av mat är också påtagliga, mamma som ständigt fixar och donar där i köket, det runda köksbordet, gädda, köttbullar, kalops och köttfärssås. 

Alla gårdar och hus hade namn, vårt Dunderhov, andra Bolltorp, Gata, Hemmingsbo, Hast, Station, Furuklippan, Järpdalen Tallbacken och Sveden. Ofta bjöds vi på kafferep till Uggelhagen, bullar, mandelkubb och rulltårta. Ibland hade jag tur, då hade Ylva vispat ihop perfekta skumvita kokosmums.

Idag är det din tur att ha tur!;) 

Varsågoda, Ylvas recept på mums!

_____________________________________________________________

Ingredienser till en plåt kokosmums:

4 1/2 dl strösocker
3/4 dl florsocker
1 äggvita
1 1/2 dl kallt vatten
1 1/2 msk gelatinpulver
1 1/2 dl kokhett vatten

Garnering:

4-5 dl kokosflingor
2 msk kakao

200 g smält choklad (går att hoppa över om du tycker) 

Gör så här: Blanda strösocker, florsocker, äggvita och det kalla vattnet i en skål, rör om. I en annan skål blandar du det kokheta vattnet med gelatinpulvret, rör om så att gelatinet löser sig. Blanda ner gelatinvattnet i sockerblandningen. Vispa alltsammans med elvisp i 30 minuter till en pösig smet. Blanda samman kokosflingorna med kakaon. Sikta det om det är klimpigt. Häll lite av kokosen i botten på en långpanna (botten skall täckas, annars fastnar kakan), ca 20 x 30 cm, bred ut smeten, strö på ett lager kokos uppe på. Ställ plåten kallt, gärna i frysen, ett par timmar till allt stelnat. Skär i bitar, ca 4 x 5 cm. Doppa snittytorna i kokosblandningen. Smält chokladen och doppa ena sidan av "kokosmumsen" i den. Förvara kakorna svalt, de går utmärkt att frysa. 




Kommentarer
Postat av: birgitmaria

Trevlig blogg!
Det är alltid kul med nya recept!

2019-11-09 @ 10:02:48
URL: http://birgitmaria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen