Rabarberpaj med segt kokostäcke




Foto: Karin / bevemyrs blogg

Barbro har funnits med mig i hela mitt liv och är en av de mest jordnära, sympatiska och genomtrevliga människor jag vet!! Jag är verkligen glad och stolt över att hon vill vara lillungens gudmormor! I evigheter har min mamma pratat om hennes paj som bara är sådär underbart god, syrlig rabarber och ett segt täcke av kokos. Med magen fullproppad av gott fikabröd och sagolikt god mat fick jag nu äntligen chansen att prova den när efterätten dukades fram. Mamma visst hade du rätt!!! En väldigt god och lite annorlunda paj!!!

Ingredienser:
4 hg rabarber
1/2 dl socker
2 tsk potatismjöl

Deg:
50 gr smör
2 1/2 dl kokos
1/2-1 dl socker (beroende på hur söt du vill ha den)
2 tsk potatismjöl
1 ägg

Gör så här:
Skär rabarbern i mindre bitar. Blanda socker och potatismjöl och pudra det över rabarbern. Grädda i ca 20 minuter i 175 grader. När du tar ut den ska den vara lite mjuk. Under tiden rabarbern är i ugnen gör du degen som du seden strör över rabarbern. Grädda i 10 minuter till. Serveras ljummen med grädde eller glass.

Kommentarer
Postat av: Cattie

2009-08-27 @ 08:09:06
Postat av: Cattie (igen)

Ser jätte-smarrig ut!

Hur mkt kokos skulle det vara? :-)))

2009-08-27 @ 08:09:49
Postat av: Karin

Oj förlåt, ibland går det lite för snabbt! Tusen tack för att du rättar till mina misstag!=)

2009-08-27 @ 19:59:55
Postat av: Cattie

Utnämner mig själv härmed till 1:e recept-korrekturläsare! ;-)...Faktiskt förvånande hur ofta tryckfelsnisse dyker upp även i tidningar/receptbroschyrer mm...Går ju även alltid att skylla på om baket skulle gå åt skogen...;-)

2009-08-29 @ 20:57:58
Postat av: Karin

Ja tack!!! Recept-korrekturläsartjänsten är din!! =)

2009-08-30 @ 13:27:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen