Nougatnötter





Foto: Karin / bevemyrs blogg


Trots sin anspråkslöshet är det nog ändå i mitt tycke en av julens sötare kakor. Lite knaprig yta och en len fyllning av nougat. Hett eftertraktad och varmt välkommen är den ivarjefall när det dukas upp till julefika här i Willa Dana.

Ingredienser:

125 g smör, rumsvarmt
1- 1 1/2 dl farinsocker
2 1/2 dl vetemjöl
70 g nougat
mörk choklad att ringla över

Gör så här: Kör smör och farinsocker pösigt i matberedare eller med elvisp. Tillsätt mjölet och kör bara så lite att det blandar sig och blir till en boll. Rulla degen till en längd, rulla den i plast och lägg den att vila i kylen minst en timme. Sätt ugnen på 200°. Skär degen i ca bitar och nougaten i lika många små fyrkantiga bitar. Lägg en nougatbit på varje degbit, nyp ihop och rulla till fyllda kulor. Lägg dem på plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen 10-12 min tills kakorna börjar få fin färg.Ta ut och låt kakorna svalna på plåten och garnera dem genom att ringla över lite smält choklad.

Kommentarer
Postat av: Anette

Jag tycker så mycket om att gå in på din blogg och bli inspirerad av alla recept du lägger ut. Du tar så fina bilder så det känns som om jag sitter och bläddrar i en fin kok/bakbok. Sluta aldrig ler

2009-12-05 @ 11:12:58
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Anette"

Tusen tack!!! Det där värmer verkligen ett blogghjärta att höra!!!

2009-12-05 @ 16:27:48
Postat av: Pia

Vad kul med lite nya kaktips till jul!

2009-12-06 @ 10:53:48
Postat av: Jens

Jag måste bara säga att jag tycker att du har en riktigt schysst och fräsch blogg!

2009-12-06 @ 20:03:30
Postat av: Helena

Har precis hittat till din fina sida, med alla härliga recept!! Kul med lite nya recept att testa!!

En liten fråga bara...jag ska prova göra Nougatnöt kakan...ska det inte vara nån form av bakpulver i den?

Tack för en fin och inspirerande sida!



2009-12-07 @ 07:07:46
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Helena"

Vad kul att du hittade hit, hoppas att du kommer trivas!



Nej, inget bakpulver i kakorna, en knaprig goding som är väl värd att testa.=)



/ Karin

2009-12-07 @ 11:45:04
Postat av: Sveinsdóttir

Waow! dina bilder är helt fantastiska!!!!! så stilrent och vackert, samt utsökt ;b

2009-12-08 @ 19:21:58
Postat av: Eva Persson

Hej!

Vilken fin hemsida helt underbar. Tänkte baka nougatkakorna men du har glömt att skriva hur många bitar man ska dela degen i.

Kan du svara mig på det?

2010-12-06 @ 10:29:04
Postat av: Karin/bevemyrs blogg

"Eva"

Oj, jag är rädd att jag inte kan vara till så mycket hjälp. Jag har inte bakat dem sedan i julas och brukar måtta och skära lite på känn. Innan de gräddas brukar de vara drygt valnötsstora, det är nog det närmaste jag kan hjälpa till med;)



Tack för att du tycker om bloggen!!:) /Karin

2010-12-06 @ 14:48:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen