Saffransbröd i giffelformat





Foto: Karin / bevemyrs blogg

Nu när det börjar närma sig jul blir smaklökarna bara mer och mer sugna på allt det där goda som hör till högtiden. I helgen bakades det saffransbröd i giffelformat. Bröden fylldes med massor av mandelmassa, kanel, smör, socker och kardemumma. När de sedan svalnade på köksbänkden blev det fika uppkrupen i skönaste mysfåtöljen, Agatha Christies "Hercule Poirots jul", en rykande het kopp te och en nybakad saffransgiffel! Jisses vilken mysfaktor och attans så gott!!!

Ingredienser (en "vanlig" bulldeg med saffranssmak):

1 paket saffran

50 g jäst
125 g smör
5 dl standardmjölk
½ tsk salt
1 dl strösocker
Vetemjöl (Manitoba Cream) Ca 850 g (14–15 dl)

 

Fyllning:

 

Smör
Socker
Kanel
Kardemumma
Mandelmassa

Gör så här: Smula jästen i en bunke. Smält smöret och häll i mjölken, värm till 37°C. Häll det över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt saffran, salt och socker och nästan allt mjöl men spar lite till utbakningen. Arbeta degen smidig och låt jäsa under bakduk ca 30 min. Tag upp degen och lägg den på ett mjölat underlag och knåda den smidig. Kavla till en ½ cm tjock platta. Bred på och strö över kanel, riven mandelmassa, smör, socker och kardemumma. Skär i lagom stora trekanter, börja med den breda sidan och rulla ihop till gifflar. Jäs under bakduk 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg och strö gärna över pärlsocker eller mandelspån. Grädda gifflarna 5-8 min i 250°C. Låt svalna på galler under bakduk.





Brorsan tipsade för ett tag sedan om Finax proffsbakarmjöl "Manitoba Cream" som bl.a. får brödet att jäsa över förväntan. Finns numera att köpa lite varstans i vanliga matbutiker, ca 20:-/2kg och värt varenda krona.


Kommentarer
Postat av: Cattie

Vi får se om nästa batch saffransbröd kan bli detta. Själv fördrar jag utan "kladd", men gubben vill ju ha med, så...Vi får väl ta varannan gång...:-)...Kanontips ang. mjölet! Jag har länge letat efter det som i amr. recept kallas "self rising", undra om det kan vara nåt liknande? En må pröve! :-)

2009-11-25 @ 08:21:35
Postat av: Cattie (igen)

By The Way: blev så inspirerad av ditt boktips! Det var urtider sen jag läste Agatha C, men nu blev jag riktigt sugen! Måste införskaffas! Månadens bok i Bokcirkeln på jobbet är "Julfritt" av John Grisham -känner mig lite tveksam, men vem vet? :-)

2009-11-25 @ 09:57:07
Postat av: Karin

Heja kladd!=)



Ja, mjölet är verkligen jäättebra, känns lite vardagslyxigt att det finns i vanliga butiker också!



Agatha Chrisite är ju en riktig goding, finns det något bättre än mysmord i tedrickarmiljö?;)

2009-11-26 @ 06:59:36
Postat av: Anna-Eva

Hej Karin

Grattis, du är en vinnare i min Heinztävling. Jag skulle gärna vilja ha din adress om du kan maila den till mig så kommer vinsten på posten.

Vilken jättefin blogg du har förresten.

Hälsningar Anna-Eva , Lata mammans receptblogg

Postat av: Ät med Nova

Tack så mycket! Och vilken fantastisk blogg du har, så himla fina foton, så himla fina tekoppar, så himla fina rätter och bakverk! Jag vill laga allt :)

2009-11-26 @ 22:22:30
URL: http://blogg.passagen.se/novanen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen