Äppelpaj med segt havre- och kardemummatäcke



Foto: Karin / bevemyrs blogg


Eftersom lillungen har fyllt år bakade vi här om dagen äppelpaj för att bjuda hans mentor=) och alla de andra fina, goa, duktiga fröknarna på förskolan där han går. Receptet kommer från början från Veronica och äppelkakan är sådär jobbigt god, ni vet när samvetet hela tiden får förhandla med begäret efter att få ta mer=). En av de absolut godaste äppelpajerna jag smakat. Verkligen supergod, seg, söt, syrlig och kardemummasmakande.

Ingredienser:
4-5 äpplen av syrlig sort,t.ex Aroma el Gravensteiner
150g smör
2dl havregryn
2dl vetemjöl
1-2dl strösocker
1/2dl grädde,visp- eller mellan-
1/2dl sirap
1/2tsk bakpulver
ca 1 tsk mald kardemumma (eller så mycket du vill ha beroende på din egen smak)

Gör så här: Lägg de skalade och skivade äpplena i en ugnsfast form.Smält smöret i en kastrull och rör sedan ner övriga ingredienser.Bred blandningen över äpplena och grädda i 175° ca 25 min.

Servera pajen ljummen med vaniljglass.

Äpplena kan bytas ut mot t.ex rabarber,hallon,blåbär

Kommentarer
Postat av: Jerka

Den där pajen skulle jag gärna äta trots min äppelallergi!! Ser grymt gott ut och jag är ju en riktig vaniljsåstorsk!!



Kramar!!

2009-10-14 @ 15:49:32
Postat av: Karin

Ja, den är väldigt, väldigt god!!! Du får äta den med några läckra bär i stället. Vaniljsås är gott!:)



Kram!!

2009-10-15 @ 18:08:32
Postat av: Sofi

Vad mumsigt det ser ut!

2009-10-16 @ 18:45:27
Postat av: Anders

Knäckigt, segt gott "skal"!!! Riktigt fint med vaniljsås till!

2009-10-18 @ 18:19:52
Postat av: Anonym

jag provade den och den var otroligt god tack för receptet...

2009-10-19 @ 20:13:30
Postat av: Eva

Väldigt god paj!!! Gott gott med kardemumman!!!



!Tips! Jag har köpt en kvarn (en sådan man vevar för hand) på loppis som jag bara mal kardemummakärnor i, smakar mycket mer än den redan färdigmalda.

2009-10-19 @ 20:48:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen