Saffranskaka med mandel




Foto: Karin / bevemyrs blogg

Min kloka journalist och specialpedagogvän bjöd in oss gamla pluggkompisar till en mys- och babblaöronen-av-oss-kväll.=) En massa god mat åt vi också och några av recepten lovar jag att blogga. Börjar med en supersaftig mandel- och saffrankaka gjord på Kesella, helt oemotståndligt god!!!

Dagen till ära serverar jag också en skön melodi...varsågoda!;)

Ingredienser saffranskaka:
1/2 dl sötmandel
1 påse saffran
3 ägg
1 1/2 dl socker
1 krm salt
250 g Kesella gourmet eller Kesella vanilj
1 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 msk florsocker

Gör så här: Hacka sötmandeln. Mortla lite socker och saffran och häll det tillsammans med resten av sockret, salt och ägg i en bunke, vispa pösigt. Rör i Kesella och mandel. Blanda i mjöl, bakpulver och florsocker. Häll smeten i en rund smord och bröad form med löstagbara kanter. Grädda i 200 grader i ca 25 minuter. Låt kakan svalna och sikta på lite florsocker. Servera gärna med lite grädde. Gott!!!



Kommentarer
Postat av: Jerka

Den där såg saftig ut!! Kan inte du klura ut ett äggfritt recept på den??

Bra låt också!

Kramar!!

2009-10-18 @ 10:49:15
Postat av: Karin

Ja, den är precis lika saftig som den ser ut. Mums!!! Du har rätt i att jag måste testa en äggfri variant, kanske kan fungera med FiberHUSK som du tipsade om? Kram!!

2009-10-18 @ 17:25:29
Postat av: Jerka

Funderade på det, men är osäker på mängden!



Kramar!!

2009-10-18 @ 17:40:39
Postat av: Cattie

Mjae, är inte så förtjust i saffran (hade ju dessutom Blivit SÅ Dyrt!?), men kaffekoppen var otroligt söt! Vad var det för fabrikör, vet du?

Kakan som min make blev förtjust i heter "Ryttarkaka" och jag använder Icakurirens recept (googla alt. sök på deras sida). Sist gjorde jag den i en mindre ungsform varpå den blev mycket kladdigare och fick ett riktigt tjockt tosca-täcke -mums!!!! Good luck! :-)))

2009-10-18 @ 19:51:47
Postat av: Karin

Nämen, saffran som är så gott?!=)



Kaffe/tekopparna ja, helgens loppisfynd och kärlek vid första ögonkastet, billiga också:), 6st för 15 kr. Rörstrands "Bukett", lagom stora även för en tedrickare som jag:)



Jag håller med, "Ryttarkakan" är verkligen väldigt väldigt god, själv har jag bloggat den som "Chokladrutor"=)

2009-10-18 @ 21:51:40
Postat av: Anonym

Mums vad god den ser ut

2009-10-24 @ 21:52:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen