Kanelkaka





Foto: Karin / bevemyrs blogg

Här kommer receptet på en liten spröd anspråkslös kaka som jag bara älskar (tror att det är kombinationen mellan kanelen och farinsockret som tilltalar mig)! Passar extra bra nu när höst- och vintermörkret kryper inpå och man helst bara vill sitta inne, knapra på någonting gott och smutta på en kopp te eller lite kaffe.

Så allesammans...make some cookies, grab a pot of tea and get cozy!!:)

Ingredienser:
3
dl vetemjöl
2 2 tsk bakpulver
1 1 tsk kanel
100 100 g smör
50 50 g socker
smör till formen
2 2 msk grädde
25 25 g skållad och finhackad mandel
2 Farinsocker att strö på kakan

Gör så här: Sätt ugnen på 175°. Smörj en liten ugnsform, 25x30 cm. Blanda mjöl, bakpulver och kanel i en skål. Smält smöret. Tillsätt smör och socker och arbeta samman till en deg. Platta ut degen jämntjockt i formen, använd eventuellt en liten stekspade doppad i hett vatten för att få ytan jämn. Pensla degen med grädde oxh strö över farinsocker och mandel. Grädda kakan i ca 10 minuter eller tills den är gyllenbrun. Skär den i bitar på ca 3x6 cm när den svalnat något och låt kakorna kallna på galler.

Kommentarer
Postat av: Sofie

Ska jag testa när det börjar lacka mot jul!^^)

2009-10-20 @ 18:30:27
Postat av: Emmas Kök

Ååå de ser så goda ut. Perfekt nu när hösten/vintern närmar sig..

2009-10-20 @ 20:15:28
URL: http://emmaskök.se
Postat av: Mia Segerberg

Vilken jättefin blogg du har. Fick tipset av Anders på Facebook att titta in här, och det är jag väldigt glad för att jag gjorde. Inte nog med att du verkar baka och laga mat som en gudinna, du är en jätteduktig fotograf. Kram!

2009-10-21 @ 21:25:05
Postat av: Karin

Kakorna är verkligen precis lika goda som de ser ut!=)

2009-10-23 @ 08:07:37
Postat av: Karin

Kul att du hittade hit och tack för berömmet! Hoppas du kan hitta någonting gott som passar dina smaklökar. Kram!!

2009-10-23 @ 08:10:50
Postat av: Pia

Jag har provbakat dessa kakor och de får väl godkänt av mig! Goda!!!/Pia

2009-11-10 @ 17:32:13
Postat av: Nanette

Ser hur goda ut som helst!

Ungefär hur många kakor blir det?

Ha det så bra! =)

2010-12-09 @ 20:43:43
URL: http://nanetteochlitetill.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen