Lingonpaj med choklad




Foto: Karin / bevemyrs blogg

Det här är en paj med en underbart perfekt kombination av syrliga lingon och söt chokladkola.

Ingredienser:
100 g smör
1/2 dl strösocker
2 dl havregryn
1 1/2 dl vetemjöl

Fyllning:
1 1/2 dl vispgrädde
50 g smör
1 1/2 dl ljus sirap
200 g mörk choklad, ca 40% kakaohalt
1 1/2 dl lingon

Servera med:
vispgrädde
Gör så här: Sätt ugnen på 200°. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt socker, havregryn och mjöl. Rör ihop till en deg. Tryck ut i en pajform med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen 8 – 10 min tills den har fått fin färg. Koka upp grädde, smör och sirap i en kastrull. Koka på svag värme ca 10 min. Ta kastrullen från värmen. Bryt chokladen i bitar och lägg ner i smeten. Ställ tillbaka på eftervärme. Rör tills chokladen smält och är riktigt slät och blank. Häll chokladsmeten i pajskalet och strö över lingonen. Ställ i kylen att stelna minst 5 timmar eller över natten. Servera med lättvispad grädde.




Kommentarer
Postat av: Jerka

Vad fin den blev!! Precis som jag föreställde mig!



Kramar!!

2009-09-08 @ 21:38:57
Postat av: Karin

Tack!! Ja visst blev den!=) Kram!!

2009-09-08 @ 21:56:23
Postat av: Cattie

Om DEN pajen figurerar på skolan idag så kommer jag förbi på stört! ;-)))) Kombinationen lingon / kola är kanon -brukar göra en lingonparfait med kolasås (arla-recept) som är farligt go´...Dummie-fråga: receptet avser 1 paj, så du dubblerade för att göra de 2 på bilden?

2009-09-09 @ 10:11:16
Postat av: Karin

Njae, det var nog "tyvärr" mamma som blev bjuden på den ena pajen och den andra hamnade i frysen i väntan på "objudna"=)gäster.



Den här pajen är verkligen jättejättegod, men du jag måste få ditt arla-recept att testa också!



Ingen dum fråga alls, jag vet att jag är sparsam med att skriva ut beräknade antal portioner och så ...hur som helst pajerna på bilden är "minipajer" och bara gjorda på en sats (som i vanliga fall är lagom till en normalstor paj).

2009-09-10 @ 22:06:14
Postat av: Jerka

Jaha, då var den dessutom provsmakad!

Jag kan villigt erkänna att mitt första intryck var att jag ätit godare födoämnen i livet, men att jag aldrig upplevt en liknande kontrast!! Lingonens brutala syra mot den himmelska chokladen! Märkligt värre. Men när jag vant mig vid känslan så var den faktiskt riktigt god!!



Kramar till kocken!!

2009-09-11 @ 15:53:09
Postat av: Jennie/Kalasgott

Mmm så god den här pajen ser ut! Och din blogg är helt fantastiskt inspirerande! :-)

2009-10-18 @ 21:00:11
URL: http://kalasgott.blogg.se/
Postat av: Ingela

O vilken tur jag hade. Jag var en objuden gäst och fick smaka på denna goa paj. Kunde ha ätit mera.

Kram

2009-11-24 @ 10:41:31
Postat av: Anders

Jag var påväg hem och gick och var sugen på något sätt och gott och tittade in hos min syster och fick smaka denna delikata paj. Den har en härlig blandning mellan den söta chokladen och de surt lingonen. Det blir nog så att jag bakar den själv någon gång när jag skall bjuda på något festligt till efterrätt.

2009-11-29 @ 22:06:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen