Chokladtårta


Foto: Mats / bevemyrs blogg

Igår firades födelsedag med pompa och ståt. Ni som varit med mig här på bloggen ett tag vet att ett av mina recept (kika här) var med i kokboken som Aftonbladet och Tasteline gav ut för lite sedan. I boken finns en massa annat gott också och igår passade jag på att provbaka "chokladtårta". Det visade sig vara en saftig, len, chokladstinn och inte allt för söt tårtvariant. God!!

Ikväll när födelsedagen fortsätter att firas drar jag i gästernas närvaro vinnaren av Marimekko badlakan och handduk. Så för er som ännu inte skrivit upp er för att vara med i utlottningen, lite tid finns det kvar! (här)

I nästa blogginlägg ska vi fortsätta att titta födelsedagsfirandets fikafestligheter!:)

____________________________________________________________________________________________

Ingredienser chokladtårta:

200 g rumsvarmt smör
3 dl socker
3 ägg
1 1/2 dl kakao
5 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1 1/2 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
3 dl vatten

Chokladkräm:

100 g mörk choklad
4 dl vispgrädde
300 g smör

Gör så här: Vispa smör och socker poröst, blanda i äggen. Blanda de torra ingredienserna och tillsätt dem lite i taget tillsammans med vattnet. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbara kanter. Grädda i 175 grader i 40 minuter. Smält choklad, grädde och smör i mikron eller i en skål över ett vattenbad. Låt krämen svalna och vispa den sedan fluffig. När kakan svalnat skär du den i tre delar och brer chokladkrämen på varje del och även runtomkring. Garnera med riven vit choklad.

Kommentarer
Postat av: KoLP

Födelsedagstårtan var god. Kan verkligen rekommenderas till alla.

2010-04-26 @ 09:07:00
Postat av: Ida

Mums! Gjorde en chokladmoussetårta för något år sedan på en födelsedag. Blev jättegod och omtyckt!

2010-04-26 @ 13:59:07
URL: http://idasvedlundstahl.blogg.se/
Postat av: Ellen

Mums vad gott!!!

2010-04-26 @ 14:19:14
Postat av: Lotta N

GRATTIS!

2010-04-26 @ 18:15:26
Postat av: Veronica

Tack för igår och GRATTIS igen! Chokladtårtan var god.....

2010-04-26 @ 20:42:49
Postat av: Annalena

Hejsan;) Surfade runt lite och kom in pa din fina blogg! Jatte tjusiga bilder, fint upplagt och jatte goda recept, gillar det jatte mycket har inne!

Kramar fran Italien:)

2010-04-27 @ 15:18:33
URL: http://paradiserecipe.com
Postat av: Anatolij

Vilken jättevaker färg har du i håret! Underbart!

2010-04-29 @ 09:48:01
URL: http://tolig.blogg.se/
Postat av: Anatolij

O, vad intressant=) Och varför läser din pappa ryska, om det är inte sekret?



Jag har börjat läsa svenska eftersom jag gillar skandinavisk kultur från min barndom. Jag valde mellan norska o svenska och äntligen har valt svenska. Och ömkar inte=) Då kan jag inte gå på ABF för det är inte här i landet.

2010-04-29 @ 20:52:16
URL: http://tolig.blogg.se/
Postat av: Anatolij

När jag och min flickvän såg dina tårtor, kakor och recepter vi hade beslutat att vi måste baka minst några av dem. Så smakliga ser de ut!

Tänkte du att utge en kokbok eller bakbok med de vakra bilderna på dina rätter? Den skulle vara fantastisk =)

2010-04-30 @ 10:14:01
URL: http://tolig.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen