Sandkaka med Baileys


Foto: Karin / bevemyrs blogg
Porslin: Kopp - China. Bakform - Nordic Ware "Chrysanthemum".

Härlig traditionell sockerkaka smaksatt med Baileys. Hemligheten bakom just den här speciellt goda sandkakan är förutom Baileys att man använder både potatismjöl och vetemjöl och att man gör två separata kaksmetar som sedan blandas.

Ingredienser:

200 g rumsvarmt smör
1 1/2 dl potatismjöl
1 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 ägg
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 msk Baileys eller annan smaksättare

Gör så här: Smöra och bröa en sockerkaksform. Blanda potatismjöl, vetemjöl och bakpulver i en bunke. Rör ner mjölblandningen i det mjuka smöret och blanda. Ta fram en ny skål och vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt. Rör sedan ner äggsmeten lite pö om pö i mjöl/smörblandningen. Smaksätt med en skvätt Baileys. Grädda kakan ganska långt ner i ugnen i 175 grader i 40-45 minuter. Var lite noga med att inte grädda den för länge då den kan bli lite torr.

Kommentarer
Postat av: Sussie

...vilken fin kaka! Formen är underbart fin!

2010-02-23 @ 10:45:54
Postat av: Flisan

Vilken härligt blogg, underbara bilder, vilket engagemang i livets goda och framför allt, vilket tur att jag hittade hit :)

Mycket att läsa, så jag tar en bit i taget, ses snart igen :)

2010-02-23 @ 13:09:36
URL: http://flitigaflisan.blogspot.com
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Flisan"

Tack och VARMT VÄLKOMMEN hit till bloggen!!=)

2010-02-23 @ 13:53:53
Postat av: Britta

Fina bilder!!!

2010-02-23 @ 15:17:29
Postat av: moder4ever

Måste bara få fråga om detta är en stor form från Nordic Ware? Jag har en på 2.4L och det är inte så lätt att hitta lämpliga recept till den.

2010-02-23 @ 16:14:40
URL: http://feelinglikeafraud.blogg.se/
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"moder4ever"

Hej! Ja, det är den stora formen från Nordic Ware, jag har några stycken olika och till alla recept här på bloggen använder jag alltid 1 1/2 sats av grundreceptet, det brukar fungera bra...så till sandkakan har jag alltså tagit 300g smör, 5 ägg, 3 dl socker osv. / Karin

2010-02-24 @ 12:56:30
Postat av: Veronica

Det var också en fin form - du bättrar på din samling... :-)

2010-02-24 @ 14:16:44
Postat av: Jessica

Ser så himla läcker ut och kan tänka mig att den smakar himla läckert med med tanke på Baileys.



Ha en bra helg!

2010-02-27 @ 12:34:03
URL: http://hallonblabar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen