Evys paprikasoppa


Foto: Karin / bevemyrs blogg
Porslin: Soppskål - Höganäs. Skål på fot - Iittala "Mariskooli".

Mammas vän sedan bra många år letar sig gärna fram och kombinerar ingredienser huller om buller till egna lyckade lösningar i köket. Evys paprikasoppa är i sin opretentiösa enkelhet en av de godaste soppor jag någonsin ätit! Mild, krämig, mustig och mjuk! Välbehag för både kropp och själ!

Ingredienser:

4 paprikor (röda eller gula)
2 lökar
1 burk mjukost, 400 g, med smak av hushållsost eller dyl.
3 dl grädde
1-2 buljongtärningar
salt
paprikapulver
smör till stekning

Tillbehör, tex:

räkor
fetaost
paprika
gräddfil
soltorkad tomat
selleri
champinjoner
krutonger

Gör så här: Skär paprikan och löken i småbitar och fräs mjuka i en kastrull. Häll över i en skål och mixa till slät konsistens (ev. med lite vatten). Häll tillbaka till kastrullen och rör i ost. Späd med grädde till önskad mängd. Lägg i buljong (1-2 st beroende på hur mycket grädde du använder). Smaka av med salt och paprikapulver. Servera med tex. räkor, fetaost, paprika, gräddfil, soltorkad tomat, selleri, champinjoner, krutonger eller något annat du tycker är gott.

Kommentarer
Postat av: Gabriella

Hej!

Har en liknande paprikasoppa som jag gjort i 10 år.

Jag hämtade receptet på hemkunskapen från "Vår kokbok" som nog finns i alla hem. Skillnaden är mjukosten som den jag gör saknar.

Har i den sista tiden piffat till soppan med lite skinka i, men kanske krispig bacon vore nåt?

Jag vet vad min middag blir snart, tack för påminneslen, kanske jag provar den med mjukost ja.

Glöm inte vitlök och chili i, så blir det en riktigt bra förkylningssoppa!

2010-03-03 @ 10:55:56
URL: http://stjarnoga.blogg.se/
Postat av: Jerka

Vad härligt med allt sommarblått i bilderna!!

Precis vad jag behövde så här i den nya istiden.



Kramar!!

2010-03-03 @ 11:02:22
Postat av: Erika

Den här soppan låter som om den skulle kunna vara något för mig! Tack för en fin blogg! mvh Erika

2010-03-03 @ 12:11:19
Postat av: Yvonne

Vilka härliga färger!! Älskar soppor, ska prova denna!

2010-03-03 @ 18:40:39
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Gabriella"

Kul att du känner igen soppan! Prova med mjukost i vettja, det är jättegott!:) Vitlök, skinka och chili låter inte alls dumt, måste testas!:)

2010-03-03 @ 22:55:29
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Jerker"

Ja i dessa insnöade förfrusna dagar behövs lite vårkänning! Känns nästan orimligt att tänka att vi snart är där!? Du får värma dig med lite soppa så här i väntans tider!:)

Kram!!

2010-03-03 @ 23:04:05
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Yvonne"

Jag är också en soppälskare, o den här är riktigt god, väl värd att prova!!

2010-03-03 @ 23:05:48
Postat av: Lina

Härligt med ett nytt sopprecept! Hur många är receptet för?

Kram

2010-03-15 @ 19:05:17
URL: http://helbraflinga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen