Margie´s shortbread oatmeal Cookies


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Margie´s specialkakor. Stora och mäktiga, perfekt för en småkaksälskare som jag!;)

Jo, i förra inlägget nämnde jag att det finns en vägskylt i Skottland som alltid gör mig så full i skratt. I Sverige har vi ju ganska gott om skyltar som varnar för barn, några sådan har jag inte sett men däremot sitter det titt som tätt skyltar som varnar för...

...bara för charmigt helt enkelt:)

I nästa blogginlägg tittar vi på skottarnas motsvarighet till svenskarnas korv med bröd...och någonting som smakar riktigt otäckt!;)

______________________________________________________________________________________________

Ingredienser till Margie´s havrekakor:

225 g smör (rumsvarmt)
2 1/2 dl farinsocker
7 dl havregryn
2 1/2 dl mjöl
3/4 tsk bikarbonat
1/2 tsk vatten


Gör så här: Rör ihop bikarbonat med vattnet så att det löser sig. Blanda mjöl, socker och havregryn. Dela smöret i mindre bitar och knåda ihop det med mjöl/socker/havregrynblandningen. Arbeta in bikarbonatvattnet och rulla degen till en rulle, skär i cm tjocka skivor. Lägg på en bakplåtsklädd plåt och grädda i 190 grader i 12-15 minuter.



När man ser de här placerade lite överallt inser man att de liksom smugits bort från gator och torg i Sverige. Jag var tvungen att kliva in i en och provstå lite!:)


...en riktigt brutal skylt som nog kan få vem som helst att ducka:)


Vem kan motstå Skottlands fina och rejäla doningar till brevlådor? Kungliga är de dessutom!;)


Farmare i faggorna. Nu pratar vi landsbygdsromantik med stort L.


...och till sist, en riktigt sympatisk uppmaning må jag säga!;)


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Kommentarer
Postat av: Agneta

Men sicken fin skylt med pensionärerna!!:) Kakorna låter goda!! Väldigt fint inlägg som vanligt!

2010-11-15 @ 10:47:25
Postat av: Berith

Kakorna misslyckades jag med gick ej att få ihop degen. Saknas det något i recepte?

2010-11-15 @ 16:12:57
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Berith"

...oj, så kan det gå när cup ska översättas hit och dit, när det handlar om mjöl är 1 cup ca 110 g, smör däremot, då är 1 cup = 225 g. Själv bakar jag enbart med engelska mått (utan att omvandla till svenska först) Ber om ursäkt för den fadäsen! /Karin

2010-11-15 @ 17:47:32
Postat av: Emelie

Hihi!! Vilka underbara skyltar!! Härlig blogg du har!!

2010-11-15 @ 18:59:17
Postat av: Berith

Tack, då vet jag att jag inte är totalt hopplös på att baka ändå. Jag satte till mjölk så det blev en typ av kaka ändå, inte alls dum i smaken/Berith

2010-11-15 @ 19:00:01
Postat av: Anonym

Tack, då vet jag att jag inte är totalt hopplös på att baka ändå. Jag satte till mjölk så det blev en typ av kaka ändå, inte alls dum i smaken/Berith

2010-11-15 @ 19:01:03
Postat av: Gustav

Snygga bilder på den här bloggen!

2010-11-15 @ 20:55:03
Postat av: Therese

Gud så mysigt allt ser ut! Helt underbart

2010-11-20 @ 15:45:35
URL: http://theresesjul.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen