Shortbread, tråkiga Loch Ness och underbara Braveheartvyer


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Shortbread är väldigt populärt i Skottland och min egen favoritkaka. Den innehåller inte många ingredienser och smakar egentligen inte särskilt mycket, trots det så är den väldigt god och jag väljer den gång på gång framför andra läckerheter på caféer och bagerier. Som ni ser på bilderna kan de bakas i olika former, vill man kan de även varieras genom att strö på flagad mandel eller med olika smaksättare så som tex rivet skal av citron och apelsin 


Huset vi hyrt i Skottland har verkligen varit perfekt på alla sätt och vis, värdparet har försett oss med allt tänkbart bl.a. en kartbok fullklottrad med anteckningar (skönt subjektiva) om trevligheter, sevärt och sådant man bör undvika:) Vad sägs tex om utlåtandet om megaattraktionen Loch Ness?

"Loch Ness is a boring loch if you must go, keep to this side + a nice pub at Daes":)



Vad man däremot inte ska undvika enligt Mrs Ritchie är de fantastiskt fina bergskedjorna straxt norr om Fort William:)

Att packa ryggsäcken med hett te, varm choklad, kaffe, mackor och godsaker och sedan vandra ut i naturen är nog bland det mysigaste man kan göra. Gör man det sedan på berget Glen Nevis och i trakterna där de spelade in scener till storfilmen Braveheart är det näst intill oslagbart!:)


I nästa blogginlägg ses vi hemma i Sverige igen, då tar vi sikte på julen och bakar oss ett julbröd du inte får missa:)
_______________________________________________________________________________________________

Ingredienser Shortbread:

200 g smör
60 g rismjöl
85 g socker, gärna extra fint socker
175 g vetemjöl

Gör så här: Vispa smör och socker pösigt, tillsätt rismjöl och vetemjöl. Knåda till en deg, forma till två stora runda, platta kakor (som tillsammans får plats på en plåt) eller till önskad form. Grädda i 35-40 minuter i 150 grader. Kakan skall inte ta färg. Tag ur ugnen, strö på socker och skär i bitar.





Foto: Karin / Mats / bevemyrs blogg

Kommentarer
Postat av: Mona i Västerbotten

Har följt din blogg ett tag och vill tacka för alla fina bilder samt goda recept du lägger ut - vi har samma smak helt klart!



Skottland verkar underbart, helt i min smak. Vyerna påminner om både hemma och fjällen...måste verkligen resa dit någon gång!

2010-11-21 @ 09:29:20
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Mona i Västerbotten"

Så glad jag blir att du följer med mig här på bloggen! Jag tror att du kommer tycka om en hel del av det jag kommer blogga framöver...limpan i nästa blogginlägg är rent otroligt god!



Norra Sverige där du bor är verkligen vackert och jag tror att du skulle bli lika förtjust i Skottland som jag blivit! /Karin

2010-11-21 @ 10:53:10
Postat av: Anonym

Hej Karin Gud va fina Bilder Som DU har fotat från Skottland Kramar Nanny

2010-11-21 @ 10:56:35
Postat av: Emelie

Det låter spännane o gott!SEr fram mot julbrödet!

2010-11-21 @ 12:19:48
Postat av: Mona i Västerbotten

Måste bara få säga att jag blir så glad när jag ser att det fortfarande finns Nanny´s kvar! ;) Min farmor hette Nanny och jag har inte träffat på någon som heter det, sedan farmor dog på 70-talet.

2010-11-21 @ 12:59:32
Postat av: nadja luong

nämen, vilken härlig blogg! så fina bilder du tar på maträtterna, få en och vilja laga massa mat också =D god morgon förresten!

2010-11-22 @ 07:51:40
URL: http://pluttennadii.blogg.se/
Postat av: Lotta N

Karin, vilka underbara bilder! Gillar verkligen den på dig och lilleman. Nu vill jag också åka till Skottland! :-)

2010-11-22 @ 12:48:13
Postat av: Sandra

Jag har säkert sagt det flera gånger förut, men dina bilder är verkligen underbara. :)

2010-11-23 @ 00:08:01
URL: http://whatsandrasaid.blogg.se/
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

Tack, jag blir så rodnande glad när ni tycker om min blogg och mina foton:)



Lotta, jag tycker också om just det kortet, mys, fika, mittinatur och härlig höst!:) /Karin

2010-11-23 @ 12:34:42
Postat av: Therese

Guuud, vilka bilder! ^^

2010-12-09 @ 18:19:50
URL: http://blommasrobin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen