Franska härligt sega chokladmaränger


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Ofta när jag bakar och lagar mat blir det en massa äggvitor över, att kasta dem känns inte alls globalmatschysst eller för den delen särskilt hyggligt mot hönan som klämde ur sig ägget:)

Så gott folk, i stället för slaskalternativet, vispa ihop härligt sega och chokladsmakande franska maränger, jag lovar att det känns som en vinstlott både i munnen och för matmiljön. Riktigt, riktigt gott tillsammans med en kopp te eller en mugg kaffe!!!

I nästa blogginlägg bjuder jag er på helgmysarmat!:)
_______________________________________________________________________________________________

Ingredienser ca 12 st:

4 äggvitor
2 dl socker
ca 50 g choklad (använd någon sort du tycker om)

Gör så här: Smält chokladen på svag värme i mikron. Lägg äggvitorna i en kastrull tillsammans med sockret. Ställ kastrullen på en platta (eller om du så föredrar i vattenbad) med svag värme (jag använder position 4 av 9) och vispa sedan med elvisp i ca 5 minuter. Häll över äggsmeten i en skål och fortsätt att vispa tills smeten är tjock och glansig, den är klar när du kan vända upp och ner på skålen. Häll i chokladen och rör någon enstaka gång med en sked så att marängsmeten blir strimmig. Klicka upp på plåt och grädda i 125 grader i ca 1 timme.

Kommentarer
Postat av: Zara

Mums så gott!!

2011-04-14 @ 10:09:28
Postat av: Malin

Sådana STORA sega maränger brukar jag alltid köpa när jag är och fikar. Jättegott!

2011-04-14 @ 17:20:18
Postat av: Magda

Man kan faktiskt frysa äggvitor om man inte hinner eller känner för att göra maränger. Jag brukar hälla dem i en påse och skriva på påsen hur många det är. När marängsuget sen kommer är det bara att tina och vispa, funkar hur bra som helst.

2011-04-16 @ 13:15:01
URL: http://magdasblogg.blogg.se/
Postat av: Sandra

Åh! Så himlans gott med maränger! Får aldrig nog!

2011-04-16 @ 16:41:44
URL: http://sandraskok.blogspot.com
Postat av: Nellie - Sockertussen

Vilken underbar service du har! Jag älskar det =)

Gott med maränger oxå, det bästa som finns är maränger som är lite sega inuti ;)

Kram

2011-04-17 @ 10:17:25
URL: http://sockertussen.blogspot.com
Postat av: Sannas Goda

Vilka fina bilder!

Postat av: Torp Kringeläng

Har precis bakat dessa supergoda maränger. Skall servera dem i mitt café till helgen.

2013-01-31 @ 19:44:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen