Fantastiskt goda vaniljkrämsbullar


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Det var alldeles för länge sedan vi bakade bullar, så för ett par dagar sedan bestämde sig lillungen och jag för att plocka fram assistenten och baka. Själva grundreceptet på bullarna är det samma som jag bloggat ett par gånger tidigare, världens godaste bullar helt enkelt!;) Den här gången kokade vi vaniljkräm (inte det minsta bökigt och så himla mycket godare än alla världens pulvervarianter;), bullarna fylldes och resultatet blev ljuvligt barndomssmakande och fantastiskt goda vaniljkrämsbullar!

I nästa blogginlägg tar vi färjan över viken och tittar på pirayor och apor!:)
_______________________________________________________________________________________________

Ingredienser:

Deg:
50 g jäst
150 g smör (rumsvarmt)
5 dl gräddmjölk (2.5 dl vispgrädde, 2.5 dl mellanmjölk)
2 tsk salt
1 dl socker
1 tsk nystött kardemumma
3 st äggulor
1.3 liter vetemjöl


Vaniljkräm:

4 äggulor
1 1/2 dl socker
1 dl vetemjöl
4 dl kokande mjölk
2 vaniljstänger

Fyllning:

smör
kanel
socker
ägg till pensling
pärlsocker till garnering

Gör vaniljkrämen så här: Vispa (med elvisp) äggulorna tillsammans med sockret så att det löser sig. Vispa ner mjölet. Koka upp mjölken tillsammans med vaniljstängerna (dela dem och skrapa försiktigt i fröna och lägg sedan i själva vaniljstängerna också). När mjölken kokar häller du försiktigt (i en fin stråle eller droppvis) ner den i äggröran samtidigt som du vispar med elvispen. När mjöken är ivispad  läggger du över krämen i en kastrull, låter allt småkoka under vispning tills den tjocknat (det tar bara ett par minuter).


Gör bullarna så här: Smula ner jästen i en degbunke, värm gräddmjölken till fingervarm, ca 37°C och häll den över jästen, rör om tills jästen löst sig. Rör ner socker, kardemumma, äggen, smöret (rumsvarmt) och det mesta av mjölet. Blanda en stund och häll sedan i saltet, fortsätt att arbeta degen tills den är smidig. Låt degen jäsa i ca 30-40 minuter. Dela degen i två delar. Kavla ut degen till en rektangular platta på ett mjölat bakbord, bred på på ett lager smör på hela plattan och sedan  en sträng med vaniljkräm (hälften) längst med ena långkantenl. Strö på socker och kanel. Rulla degen till en "rulltårtsliknande rulle" och skär i bitar som placeras i små formar eller i en stor form typ "butterkaka". Låt bullarna jäsa till dubbel storlek, ca 20-30 minuter. Pensla med uppvispat ägg och strö på lite pärlsocker. Grädda mitt i ugnen i 8-10 minuter i ca 250 grader för småbullar, 200 - 225 grader i ca 35 minuter för en butterkaksvariant, sätt in en plåt över bullarna när du ser att de är lagom gräddade (så att de inte blir brända), titta efter så att även bullarna i mitten är färdiggräddade innan du tar ut formen. Låt svalna på galler.

Kommentarer
Postat av: Veronica

Mums! ser riktigt gott ut! Kram!

2011-04-10 @ 14:23:13
Postat av: Mia

Gott!!! Jag älskar kanelbullar!!:-)

2011-04-10 @ 16:16:00
Postat av: Anonym

god vad gott jag älskar bullar men inte med saffran

men jag tror att gillar saffran i maten kramar NK

2011-04-10 @ 19:44:41
Postat av: Linda

åh vad gott! Älskar allt vetebrödsaktigt!

2011-04-11 @ 22:02:05
URL: http://bengtssonsbaksida.blogspot.com
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Vilka superhärliga bullar :-)

2011-04-11 @ 22:04:06
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: Susanne

Nu vet jag precis vilka bullar jag ska baka nästa gång :-)

2011-04-12 @ 21:35:39
URL: http://lattaochgodarecept.blogspot.com
Postat av: Erika - Bakglädje

Mums! Jag tror det är dags att baka bullar snart, blev väldigt sugen på det nu.

2011-04-13 @ 20:53:04
URL: http://bakgladje.blogspot.com
Postat av: Anette

bakat bullarna, blev super goda. men när jag gjorde butterkaksvarianten blev dem kolbullar trots att jag hade en plåt över. gräddade dem bara 15 min på 225 grader. Min ugn måste vara lite varmare än din :)

2011-04-18 @ 22:54:10
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Anette"

Men så konstigt, mina butterbullar brukar bli perfekta:) Vet inte om det kanske kan bero på att jag inte använder varmluft utan vanlig "traditionell" temperatur?



Nåväl...Lycka till nästa gång!

2011-04-22 @ 11:34:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen