Kycklinggratängen att lägga på minnet!


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Gnugga händerna och vässa smaklökarna nu - det här är grymt gott!!!;)


I nästa blogginlägg serverar jag er ljuvligt goda och perfekt sega chocolate chip cookies!:)
_______________________________________________________________________________________________


Ingredienser kycklinggratäng:

ca 1 kg kycklingfilé
1 - 2 röda paprikor
3 dl vispgrädde (går bra med en lättare variant också, bara den är vispbar)
1 1/2 dl mango chutney
1-2 tsk samal oelek (lite beroende på hur stark du vill ha den)
2-3 vitlöksklyftor
2 tsk curry
smör att steka i
salt och peppar
1-2 dl ost, riven

Gör så här: Dela kycklingen i mindre bitar, stek dem i lite smör i en stekpanna. Pressa ner en vitlöksklyfta, salta och peppra. Lägg bitarna i en ugnsfast form. Skär paprikan i strimlor och lägg dem över kycklingen. Vispa grädden, rör ner mango chutney, sambal oelek, curry och två pressade vitlöksklyftor. Smaka av med salt. Häll smeten över kycklingen. Strö på riven ost. Gratinera i ugnen i 225 grader tills gratängen fått fin färg. Servera med sallad, ris, klyftpotatis eller något annat du tycker om!


Kommentarer
Postat av: Elin

Det där receptet känner jag igen från när jag var student, typ tidigt 90-tal. Tror vi hade bananskivor eller ananasbitar i också? Och så minns jag att det rysligt krångligt att få tag på sambal olek ute på landet :)

2011-03-19 @ 14:20:48
URL: http://www.ragazze.se
Postat av: Sussie

Jag har en känsla av att jag skulle älska den här gratängen!:-)

2011-03-19 @ 16:49:06
Postat av: milla

Tack för påminnelsen, det här låter som en rätt jag gjorde för länge sedan jätte gott.

2011-03-19 @ 17:47:55
URL: http://millashalsoblogg.blogspot.com
Postat av: Madeléne

Den här rätten gör vi ofta här hemma...helt underbar! Kram

2011-03-20 @ 11:23:54
URL: http://www.gourmetmorsan.blogspot.com/
Postat av: ellen

Ser gott ut! Vilken fin blogg. Som en kokbok som alltid uppdateras :D

2011-03-28 @ 20:37:27
URL: http://ellencsordas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen