Save Food - Tävlingsrätt nummer tre - Sesam- och limepanerade laxspett med ingefärsdoftande sås och rotfruktssallad


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Fredag och allt, lax stod på menyn.

I matkssarna som så exklusivt levererades för några dagar sedan fanns det åtta härliga fileér, två gick åt till gårdagens soppa och resten tillagades i kväll. Det blev väääldigt goda sesam- och limepanerade laxspett med rotfruktssallad och godaste vitlöks- och ingefärssåsen. Trots att vi åt magarna trinda kunde vi inte proppa i oss för fyra. Nu är det så att varken Mats eller jag ska äta matlåda i morgon så hälften av maten var tvungen att få andra planer.

I morgon kommer gäster hit, schlagerfestivalkväll som det är och en läcker dessert är att önska. För att göra en lång historia kort, jag föreslog min makalöst duktiga mamma till bagerska ett byte, jag skulle bjuda på laxmeny för två om hon bakade en kaka som jag kunde servera mina gäster i morgon. Hon nappade på erbjudandet, mumsade lax och levererade en len, krämig choklad- och ricottakaka gjord på mandel- och hasselnötsmjöl.

Och visst är det väl så,  att vi i sann Save Food anda kanske skulle fundera lite mer på om vi inte kunde byta mat och råvaror med varandra. Inte vara så konservativt singelspåriga. Jag menar, hur ofta är det inte man uttråkat betraktar gårdagens rester (hur fräscha och läckra de än på vara), samtidigt som arbetskamraten, grannen eller kompisen antagligen skulle dregla vid åsynen. Eller att vi kommer hem med fyra mangosar istället för två bara för att det var mängdrabatt, frukter som sedan hinner mogna över och tillslut hamnar i komposten.

Nåväl....i morse fixade och donade jag lite med morgondagens middag, den får stå och vila till sig i en plastpåse ett par dagar:






Två av äggvitorna från kvällens lax hällde jag ner i en plastpåse och stoppade in i frysen, för dem har jag andra planer!:)


I morgon bloggar jag förutom tävlingsrätt nummer fyra även recept och bilder från min byteshandel - choklad- och ricottakaka!:)


_______________________________________________________________________________________________

Ingredienser till kvällens laxmeny (inga ytterligar ingredienser, förutom de i matkassarna tillsatta idag heller:)

Spett:
6 laxfileér
2 äggvitor
1 lime, rivet skal och saft
4 dl sesamfrön
4 msk riven ingefära, (som jag nämnde tidigare är det en väldigt bra ide´ att frysa ingefära, den blir perfekt riven, inga långa trådar och själva ingefäran är alltid i superfint skick!)
salt
peppar
12 Spett, små av trä
Smör

Rotfruktssallad:
Ca 800 g potatis, i klyftor
3 gula lökar, i klyftor
3 röda lökar, i klyftor
2 palsternackor, i stavar
2 morrötter, i stavar
1 dl olivolja, att ringla över
Salt
Peppar

Sås:
4 äggulor, rumstempererade
4 dl olja, rumstempererade
citronsaft
1/2 knippe gräslök, hackad
4 msk riven ingefära
2 dl turkisk yoghurt
salt
peppar

2 tomater
romansallad

Gör så här: Börja med rotfruktssallden, skär grönsakerna i stavar och klyftor. Lägg på en plåt, ringla över olivolja, salta och peppra. Griljera i 200 grader tills de ser lagom krispiga ut. Rör om någon gång under tiden.

Såsen: Vispa äggulor, droppa ner oljan försiktigt samtidigt som du fortsätter att röra. Hacka gräslöken och rör ner den tillsammans med riven ingefära och yoghurt, smaka av med citron, salt och peppar. Tycker du att såsen är för fast blandar du i lite vatten.

Laxspetten: Dela laxfiléerna på längden och trä upp dem på spett, bryt av spetten så att de sticker ut ett par cm på varje sida. Häll upp sesamfrön i en djup tallrik, riv ner skalet från en lime och ingefäran. Pressa ur limesaften på fileérna, låt dem suga åt sig en stund. Doppa laxen i äggvita och vänd dem sedan i sesampaneringen och avsluta med att steka dem i rikligt med smör. Salta och peppra.




Kommentarer
Postat av: Fröken Dill

Vilka delikata laxspett!

Lördagshälsningar från fröken Dill

2011-05-14 @ 06:29:55
URL: http://frkdill.blogspot.com
Postat av: Felissa C

Det där äter gott!

2011-05-14 @ 07:03:58
Postat av: Stina

Heja Bevemyrs!!



Jag följer de andra deltagarna i tävlingen oxå och du är klart bäst hittills av de tävlande i Save Food!



Lycka till

//Stina :-)

2011-05-14 @ 13:21:31
Postat av: Eva

Det här var en god byteshandel för min del. Laxrätten ska jag i min tur själv laga och bjuda på nästa gång jag får gäster!



Hälsningar Eva

2011-05-16 @ 18:24:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen