Save Food - Råvarorna


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Oj, så mycket god mat jag har hemma hos mig just nu:)

Leveransen till "Save Food" tävlingen dök upp som planerat igår och jag har radat upp på hyllor och stuvat kylen och frysen fullproppad. En del av matsvinnets akilleshäl är att vi konsumenter inte riktigt vet hur maten ska förvaras för att hålla så länge som möjligt.

Själv har jag för vana att läsa på förpackningen där det oftast finns en upplysande text om hur just den varan skall förvaras. Tittar vi på några av ingredienserna i tävlingen mår (kanske lite oväntat) t.ex. torkade aprikoser och mandel bäst av att vara svalt, så är det även för olja, citrusfrukter, paprika och äpplen. Kött, korv, ägg och grädde skall förstås läggas kallt. Rotfrukter så som morötter och palsternackor ska placeras svalt, mörkt och gärna luftigt (ligger den för tight ruttnar den lätt) men i en plastpåse så att de inte torkar. Tvärtom är det för lök som absolut inte ska förvaras i påse då den är känslig för mögel. Rädisor gör man gott i att knipsa av blasten på så att bladen inte suger näring av roten. Tomater däremot mår bäst och smakar godast om de får ligga i en skål i rumstemperatur.

Alla underbara kryddor i kruka som ingår i tävlingen placerade jag ihop med tomaterna på bänken, nu gäller det bara att vattna dem ordentligt så att de inte torkar;)

Brödet, laxen, torsken och ingefäran ligger i frysen. Att frysa in ingefära i en plastpåse är perfekt, skölj den noga innan bara så kan du ta ut den när du behöver den och riva den direkt (frusen) ner i maten (inga förtorkade russiningefäror som ligger och skramlar i kylen här inte;).

Nåväl....bloggar några bilder från igår så får ni också se!

Framåt kvällen idag kommer första tävlingsbidraget med recept och middagsbilder.





Kommentarer
Postat av: ACP

Lycka till! Ska med spänning följa detta, vilken utmaning.

2011-05-11 @ 09:34:38
Postat av: Vicky

Ja, jag slänger tyvärr massor med mat. mat som blivit för gammal. jag ställer in sånt som blir över från middagen i kastruller i kylen och tänker att jag ska äta det till lunch dagen efter (bra tanke eller hur!)... men när jag tittar in i kylen fyra dagar senare, står kastrullerna fortfarande kvar och tar upp plats. Så då slänger jag maten då. Gör man så är det ju nästan bättre att slänga det på en gång - då slipper jag ha så trångt i kylen ;-)



heja Bevemyrs Blogg!

2011-05-11 @ 12:50:53
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"ACP"

Tack, kan nog behöva lite påhejningar i detta!:)



/´Karin

2011-05-12 @ 07:53:04
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Vicky"

Jo, visst är det så, att mat gärna blir stående i kylen, det bästa är nog att frysa in maten direkt så kan man plocka fram den redan nästa dag eller en vecka senare och slippa kasta. Själv har jag så få kastruller så för min del är det ingen risk att de blir kvar i kylskåpet;)



/ Karin

2011-05-12 @ 07:57:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen