Save Food - Mitt första drag - en köttfärslimpa


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Nu är första tävlingsrätten lagad i Save Food utmaningen för min del. Då blandfärs är en ganska otålig vara och inte tycker om allt för lång förvaring ofryst, valde jag att öppna tävlingen med den. Det blev en riktigt god köttfärslimpa proppad med kryddor och hela kokta ägg, serverad med lugnande yoghurt och ris. Gott minsann!

Ett tips i Save Food anda är att det är perfekt att styckfrysa köttfärslimpsskivor som blir över med lite plastfolie mellan, sen är det bara att plocka fram lagom många för den stora eller lilla magen:) ______________________________________________________________________________________________

Ingredienser:

5 ägg, hårdkokta
1 kg blandfärs
2 dl yoghurt
1 1/2 dl ströbröd uppblandat med 1 dl vatten
1 1/2 tsk spiskummin
2 msk färsk, hackad koriander
3 msk sweet chili
10 droppar tabasco
2 msk chilisås
1 färsk röd chili, hackad
2 msk japansk soja
2 gula lökar, rivna
3 tsk salt

25 g smält smör, att smöjra formen med
ströbröd

ris
yoghurt
gräslök

Nu är ju min matbudget begränsad, men det är även gott och bra för att binda ihop smeten att knäcka i ett ägg eller två.

Gör så här: Koka äggen hårda och blanda sedan alla övriga ingredienser i en skål.



Blanda smeten och lägg ungefär hälften i en smord och bröad sockerkaksform. De skalade äggen placeras i formen och sedan täcks äggen med den köttfärssmet som är kvar.

Köttfärslimpan gräddas i nedre delen av ugnen i ca 1 timme i 225 grader. Om du vill kan du vända limpan mot slutet och stjälpa upp den på ett ungssäkert fat och låta den gräddas gyllene på ytan. Placera gärna grönsaker eller något annat gott i hålet som blir.



När limpan är klar finns det ganska mycket buljong som ligger och skvalpar, häll gärna av den ner i en burk och förvara den i kylskåpet (ett par dagar går bra) eller i frysen.



Då både Mats och jag har med oss matlådor till jobbet gjordes två ordentliga luncher till oss båda.



Om du lättare vill hålla reda på vilka ingredienser som gått åt och vilka som är kvar kan du kika på listan med råvaror som jag publicerat tidigare. Jag stryker över och skriver kommentarer vartefter.

I morgon tar vi oss en tur genom småstaden här där jag bor, klättar upp på höga berget och använder buljongen som blev över från köttfärslimpan:)


Kommentarer
Postat av: Laila

Ser, och låter, gott det där!

2011-05-11 @ 22:41:18
Postat av: Magnus

Köttfärslimpa är en vardagsfavorit hemma hos oss, en enkel och rejäl husmanskost. Lingon till är ett måste!:-)

2011-05-12 @ 07:21:59
Postat av: Jen

GOTT! :D

2011-05-12 @ 14:45:28
URL: http://littledessert.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen