Save Food - Jordkällaren - En törnrosaslumrande matförvaringsskatt



Save Food - att ta hand om maten på bästa sätt har i alla tider varit centralt för oss människor. Idag ägnar vi kanske inte så mycket tankemöda åt saken. Vi gör det bekvämt med hjälp av kyl, frys, plastpåsar, förpackningar och olika burkar. Ibland lite för slentrianmässigt och initiativ som "Save Food" ger oss en välbehövlig "remainder" om matens värde. Och visst är det så att tidigare generationers kunskap om respekten i att nyttja våra resurser,  råvaruhantering och matförvaring i mycket har gått förlorad i och med att tiderna förändrats. Ibland har jag en känsla av att vi skulle stanna upp lite, titta över axeln, ta hand om århundraden av klokskap, blanda nytt och gammalt.

Själv är jag uppväxt på landet och där är jordkällaren en naturlig förvaringskälla för potatis, sylt, marmelader, rotfrukter och inläggningar. Ett näst intill oslagbart utrymme som bevarar kyla och jordens naturliga fuktighet gör att ingenting torkar.

Igår eftermiddag när jag hämtade lillungen ute hos mina föräldrar passade jag på att besöka barndomens välfyllda jordkällare där potatisen och rotfrukter med lätthet håller sig över vinterhalvåret utan att förändras nämnvärt. Saft, sylt, gurka och marmelad står oförändrad i bra många år utan att mista sin smak och ljuvlighet. Sen menar jag förstås inte att alla ska ha en jordkällare, även om det finns moderna varianter att köpa till sin villaträdgård, men tänkvärd är i alla fall själva tanken och kanske har vi något att lära av historien:)

Jag tog några kort att bjuda er på:

I kväll lagar jag lax och ska dessutom försöka mig på att idka byteshandel!:)


Foto: Karin / bevemyrs blogg


Kommentarer
Postat av: Hanna

Usch jordkällare= STORA spindlar! Hujedamej!

2011-05-13 @ 11:53:07
Postat av: Eva

Häftigt! Din jordkällare är ju en hel skattkammare!/Eva

2011-05-13 @ 12:58:02
URL: http://medfingrarnaijorden.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen