Save Food - häng med på en spännande och intensiv matlagarvecka!


Foto: Mats / bevemyrs blogg

Nu ska jag berätta vad det är för spännande grejer som händer här på bloggen i veckan.

Toppits har startat ett projekt "Save Food" som ska hjälpa oss som äter och konsumerar att ta hand om maten på ett bättre sätt. Ganska ruskiga siffror visar att vi slänger ungefär 20% av det vi handlar hem.

Grunden för själva kampanjen är att Toppits har låtit genomföra en studie i Sverige, Tyskland, Spanien, Frankrike, Österrike, Belgien och Ryssland. Undersökningen visar att vi konsumenter gärna faller för frestelser när vi handlar. Det som lockar oss extra mycket är varor som exponeras på ett tilltalande sätt, specialerbjudanden och rea (måste erkänna att jag absolut är en av dem:). Det vi slänger mest är grönsaker, hemlagad mat, frukt, bröd och bakverk.

Du som håller med om att vi måste bli bättre på att hantera maten kan redan nu gå in på den nylanserade Facebooksidan "Save Food" (här) där Toppits skänker 10 kronor till Stadsmissionen för varje person som tar sällning mot matsvinnet. Här kan du även ta del av tips som gör att man kastar mindre mat.

Nå, vad har nu det här med bevemyrs blogg att göra, jo, som ett del i projektet har Toppits valt ut fyra Svenska matbloggar att tävla mot varandra. Kocken Anders Leven har komponerat sju middagar för fyra personer. Recepten är hemliga för oss bloggare, däremot kommer vi att på tisdag få själva ingredienserna huller om buller i matkassar.

Själva utmaningen går ut på att vi under en veckas tid ska laga (utifrån maten i påsarna) sju läckra måltider. Utgångspunkten är kort och gott att kasta så lite mat som det bara går, tillsätta så få extra ingredienser som möjligt och få maten att smaka underbart. Den 23 maj koras vinnaren och den som vill kan då även ta del av filmer där Anders Leven lagar matkassarnas ursprungliga recept.

Jag kommer förstås att blogga varje dag, visa vilka råvaror jag använt och vilka som är kvar, fota och redogöra för recept!

På onsdag kommer första tävlingsinlägget och sedan är det bara för er att hänga med, det lär bli en spännande och intensiv matlagarvecka!;)





Kommentarer
Postat av: Anonym

Heja bevemyrs!:-)

2011-05-09 @ 10:26:30
Postat av: Emma

KUL!! Jag ska absolut föja (och heja på) dig! Vilka är de andra bloggarna som ska vara med?

2011-05-09 @ 14:53:11
Postat av: Husmorsan Anette

Vi skall visst tävla mot varandra i Toppits Save Food tävling. Lycka till önskar jag dig!

MVH

Husmorsan Anette

2011-05-09 @ 15:55:07
URL: http://blogg.amelia.se/husmorsorna/
Postat av: Camilla K

Jättekul! Såg att både du och Salt & peppar (jag följer både din och Millans blogg) skulle vara med och tävla. Kommer följa er med spänning. Lycka till!



Ps. Nu ska jag blogga om din kladdkakor i småkaksformat som jag bakade för en tid sedan1 Tack för inspirationen! Kram från Camilla i Motala

2011-05-09 @ 21:43:10
URL: http://camillak.com
Postat av: Eva i Tidaholm

Hej Karin!



Vilken utmaning, det kommer du att klara galant med din energi!!!!



Kram Eva

2011-05-10 @ 21:34:48
Postat av: Emelie

Så spännande, jag håller tummarna för dig och bloggen!;-)

2011-05-10 @ 22:13:29
Postat av: Mårtenssons kök

Ska bli så spännande att följa med och se vad som kommer att kockas till!

2011-05-10 @ 22:16:39
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: mimmi

Håller tummarna!

Det kommer gå bra,du är så duktig med dina underbara bilder och recept .

2011-05-11 @ 13:19:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen