Mammas Rullrån


Foto: Karin / bevemyrs blogg


Titt som tätt bakar min mamma rån, ni vet sådana där spröda som riktigt smälter i munnen när man knaprar i sig dem. Har du inget rånjärn själv kan du alltid ge dig ut på en loppisrunda och hoppas på att fynda ett, har du tur hittar du ett fint gammalt sirligt som läggs uppe på spisen och gräddar riktigt granna rån. Modernare elvarianter finns att köpa i butikerna lite här och där.

Idag serverar jag er receptet på mammas rånsmet, gott blir det!:)

_______________________________________________________________________________________________

Ingredienser:

1 1/2 dl socker
3 dl vetemjöl
1 1/2 dl vatten
100 g smör, smält

Gör så här: Blanda allt och grädda till rån och rulla till rullar.


Kommentarer
Postat av: Fröken Dill

Stiliga rån!

2011-10-06 @ 07:06:40
URL: http://www.frkdill.blogspot.com
Postat av: Sonja

Min gamla mor bakar också rullrån, de är ju underbara särskilt till vaniljglass.

Min kära mor bakar mindre och mindre på ålderns höst, men rullrån gör hon! (och godaste frallorna)

2011-10-06 @ 07:21:35
URL: http://sonler.blogg.se/sonler
Postat av: Anna

Hej Karin! Tack för en fin och inspirerande blogg! Jag skrev om en egen variant på din falska fläskfilé på vår matblogg och länkade till din, hoppas det är okej!

2011-10-07 @ 20:00:39
URL: http://krokusmatvin.blogg.se/
Postat av: Ellen

Tack för receptet! Jag köpte precis ett gammalt rånjärn på loppis idag och undrade hur jag ska använda den...

2011-11-27 @ 17:29:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen