Älskad tårta


Foto: Karin / bevemyrs blogg

När vi pratar hembakat så är antagligen den här långpannetårtan en av landets mest älskade. Fluffig grädde, söta mandariner, tunn saftig sockerkaksbotten och spröd härlig maräng:)

För dig som vill bjuda på glutenfritt kan det vara bra att veta att den går precis lika bra att baka på glutenfritt mjöl som vanligt vetemjöl. Senast jag bakade gjorde jag en av varje sort och gästerna kunde varken till utseende eller smak skilja dem åt. 

_______________________________________________________________________________________________



Botten sockerkaksdel:

75 gr smör eller margarin, rumsvarmt
1 dl socker
4 äggulor
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
2 msk mjölk

Botten marängdel:

4 äggvitor
2 dl socker
mandelspån

Fyllning:
Grädde
1-2 burkar konserverade mandariner (du kan förstås använda andra frukter och bär också)

Gör så här: Börja med att röra margarin/smör och socker till en jämn smet med elvisp. Tillsätt bakpulver. Rör i  äggulorna, en i taget och vispa så att smeten blir porös. Rör i mjölet och till sist mjölken.

Bred ut smeten i en bakplåtspappersklädd långpanna ca 20x35 cm. Vispa äggvitorna tillsammans med sockret till fast skum (du får vispa ganska länge). Bred marängsmeten ovanpå sockerkakssmeten. Strö över mandelspå

Grädda tårtan mitt i ugnen i 150 grader i ca 45 minuter. Låt tårtan kallna helt innan du tar loss den från pappret. Vispa grädden till fyllningen. Dela tårtan på mitten. Flytta försiktigt den ena bottnen till ett fat. Bred på grädden på bottnen och fördela mandarinerna övar. Lägg på den andra bottnen. Förvara tårtan i kylskåp. Tårtan bör ätas samma dag, annars sjunker den ihop en del och blir inte lika tjusig eftersom grädden i fyllningen gör att marängen i den understa bottnen smälter.




Kommentarer
Postat av: Renee Johansson

Hej!

Vill bara säga att du är en fantastisk bloggare och en helt underbar kockerska. Har provat en del av dina recept och allt har blivit så uppskattat.... Nu ska min son snart fylla 30 år hur nu det har gått till???? Och jag ska försöka ge honom en födelsedag att minnas långt framöver så jag ska bjuda in nära kära gamla och nya vänner. Då tänkte jag bjuda på din kassler gratäng och försöka få en god potatissallad till det. Om det går att få varm potatissallad det har jag ingen aning om???

Det jag vill säga dig är att SLUTA absolut inte med det du gör för då går jag under....skämt å sido. Ha em bra dag sköt om dig...

2012-02-07 @ 07:55:00
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Renee"

Oj och tack, fast sådär mycket beröm förtjänar jag allt inte! Jag blir förstås glad över att du tycker om bloggen och recepten där:)



Varm potatissallad är himla gott, gärna med bl.a hackad rödlök, fetaost, oliver och soltorkade tomater - mums!



Hoppas att ni får en riktigt trevlig (och matgod) födelsedagsfest!!



Hälsar Karin

2012-02-07 @ 21:40:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen